SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

28 feb. 2010

BENEFICIS APORTATS PER L'ÚS DE LA PISSARRA DIGITAL

Augment de l'eficàcia en el procés d'ensenyança
  • Les classes resulten més atractives i vistoses, tant per als alumnes com per als mestres, per la possibilitat de l'ús de recursos més dinàmics i variats (llocs web, vídeos, àudio, email, aplicacions educatives...)
  • Es produeix un augment en les possibilitats de participació i discussió a les aules, ja que augmenten els nivells d'interacció entre el mestre, els alumnes, la matèria a treballar i el recurs emprat.
  • Optimitza el temps que el docent té per ensenyar, ja que li permet utilitzar noves fonts de recursos educatius.
  • Les primeres investigacions sobre el seu ús, comencen a posar de manifest  la millora que suposa per al procés d'e/a.

Recurs aplicable a totes les etapes educatives


  • La pissarra interactiva és un recurs que el docent pot utilitzar amb alumnes de totes les edats i en totes les àrees del currículum.

Recurs flexible i adaptable a diferents estratègies docents

  • El recurs s'acomoda a les diferents tèniques d'ensenyança, reforçant les estratègies d'ensenyança amb la classe completa, però servitn com adequada combinació amb el treball individual i grupal dels alumnes.
  • És un instrument perfecte per a l'educador constructivista, ja que és un dispositiu que afavoreix el pensament crític dels alumnes.

  • Fomenta la flexibilitat i espontaneïtat dels docents, ja que poden realitzar anotacion directament als recursos web utilitzant marcadors de colors.



Tutorial instalació pissarra digital
Pissara Digital Interactiva
POSADA EN PRÀCTICA DE LA PISSARRA DIGITAL A EDUCACIÓ INFANTIL



En aquest vídeo podem observar com els infants de l'últim cicle d'educació infantil escolten un conte i treballen la lectoescriptura amb l'ajut de la pissarra digital.
A partir de les imatges es pot observar una gran motivació i interès per part dels alumnes, ja que se'ls hi dóna la possibilitat de gaudir amb activitats que capten molt més la seva atenció, afavorint el treball col·laboratiu i donant lloc a un desenvolupamen de les habilitats cognitives i socials.
Amb l'ajut d'aquest recurs es facilita la comprensió perquè reforça les explicacions a partir d'imatges amb les quals és possible interactuar.


LA PISSARRA DIGITAL

És una pantalla sensible de diferents dimensions que, connectada amb un ordinador i a un projector es converteix en un potent instrument en l'àmbit de l'ensenyança. Es tracta d'un element que s'integra de manera natural a l'aula, que permet controlar, crear i modificar mitjançant un punter o fins i tot els dits, qualsevol recurs educatiu digital que es projecti sobre ella.

Entre les funcionalitats que ofereix aquest recurs, podem trobar les següents opcions:
  • Barra d'eines: només s'ha de polsar sobre l'opció triada per executar la funció desitjada. Aquestes barres són completament configurables.
  • Crear perfils d'usuaris: cada usuari té la possibilitat de crear el se propi perfil de treball.
  • Enregistrar activitats: permet enregistra a l'ordinador totes les activitats realitzades sobre la pantalla.
  • Escriure i integrar-se en aplicacions de tercers: permet al mestre mostrar el treball realitzat per un alumne a la resta de companys i fins i tot esciure sobre el mateix.
  • Idiomes: les pissarres interactives es poden configurar en diferents idiomes.
  • ...

27 feb. 2010

Bits d'intel·ligència

BITS D'INTEL·LIGÈNCIA

"L'herència i l'ambient són trampolins, no cel·les de presons"
Glenn Doman 


Glenn Doman, fisioterapeuta nordamericà, expert en estimulació d'infants amb lesions cerebrals i amb problemes d'aprenentatge, va escriure el llibre "Com ensenyar al seu nadó". Aquest llibre va tenir un gran èxit. Explica, entre d'altres coses, la metodologia del treball amb bits d'intel·ligència. Aquesta tècnica d'ensenyament - aprenentatge consisteix en mostrar a l'infant targetes, cartolines, amb una imatge clara d'allò que es vol representar: animals, objectes, números, paraules... Pot ser qualsevol cosa. Cada unitat d'intel·ligència ha de ser precisa, discreta, clara, i l'exposició ha de ser breu. Aquestes targetes s'han de presentar de manera metòdica, sense presionar a l'infant, intentant que pasi una estona divertida i agradable. També s'han d'anar canviant per tal que no s'avorreixi.

En aquest vídeo podem veure alguns exemples de com ho fan alguns pares amb infants ben petits... i els resultats que obtenen.


Kid Pix

INTEGRACIÓ CURRICULAR DEL KID PIX

El programa Kid Pix permet integrar gairebé qualsevol activitat curricular. Els mestres poden avaluar el currículum donant una oportunitat als alumnes perquè creïn elements gràfics relacionats amb el tema que estan treballant. Poden crear una gran varietat de productes, pòsters, notícies, cartes, postals de felicitació, presentacions de diapositives, tires còmiques, poemes amb imatges, projectes individuals o col·laboratius, etc...D'aquesta manera, es potencia la creativitat dels alumnes. És una eina que fomenta la creativitat, estimula el descobriment i l'aprenentatge motivador. Els resultats solen ser sorprenents, i la seva manipulació és ben senzilla per la qual cosa és ideal per treballar amb els més petits. 
Hi ha altres recursos educatius d'aquests tipus que també ens semblen molt interessants: 
  • Programa Drawing for children's: És una aplicació per endinsar-se en el món dels primers dibuixos amb molts més recursos i possibilitats per als més petits. Afavoreix l'exploració dels infants i el joc espontani (a través de dibuixos lliures) utilitzant una gran varietat d'eines que posa a l'abast. Permet treballar habilitats bàsiques i capacitats creatives. Ajuda a realitzar el primer pas per adquirir habilitats en el retoc i la manipulació d'imatges. Tot i que es presenta en anglès, és un programa molt gràfic i intuïtiu.  

  • Tux Paint: És un programa de dibuix lliure dissenyat per infants a partir de 3 anys. La seva presentació és simple i senzilla d'utilitzar. Ofereix efectes sonors divertits i una estimulant mascota animada guiarà a l'infant durant el transcurs del programa. A partir del gran ventall d'eines de dibuix, els nens i les nenes aprendran a estimular la seva creativitat. 

Si us interessa descarregar-vos aquest programa, ho podeu fer des d'aquí

Kid Pix

EN QUÈ CONSISTEIX EL PROGRAMA KID PIX?

El Kid pix és un software d'aplicació educativa, que ofereix diverses possibilitats d'aplicació pel docent a partir dels diferents àmbits curriculars. A més a més, és un programa fàcil d'utilitzar perquè imita el model de dibuix no digital, és a dir, comença amb una pantalla en blanc, similar a un full en blanc. Podem trobar menús desplegables a la part superior de la pantalla i catorze eines de dibuix a l'esquerra, que són molt intuïtives. Cada eina té el seu so corresponent, i a més, el programa permet crear-ne d'addicionals, de tal manera que els usuaris poden donar claus o instruccions amb gravacions enregistrades prèviament. Aquestes eines del programa inclouen efectes sonors que poden activar-se i desactivar-se; una batedora que permet als alumnes barrejar i animar imatges, un pinzell esbojarrat que crea gargots, degoteigs i altres elements de disseny atractius pels infants, un element que barreja pintura de manera aleatòria per crear dissenys plens de color; i un mode pels més petits de casa o de l'escola. 


Els nens i les nenes interactuen creant imatges, prenent decisions sobre el que faran a continuació, reaccionant a allò que han dissenyat, i comparteixen les seves creacions amb altres companys. 

Si us interessa l'aplicació d'aquest recurs a les vostres aules, hem trobat un tutorial d'instal·lació del programa que us pot ser molt útil! El teniu aquí
UNA MÀ DE CONTES: ELS TRES PORQUETS

Aquest enllaç ens serà molt útil per treballar diferents activitats amb els nens i les nenes a partir dels contes. Hem agafat el conte "Els tres porquets" com exemple per fer una activitat. 

En primer lloc, podem visionar el conte i tenir una conversa posterior del que hem anat veient. A continuació, podem fer un seguit d'activitats relacionades: la granja, els animals de la granja, la casa, els diferents tipus d'habitatges, el procés de construcció d'una casa, la seva adreça... També podem fer un seguit d'activitats com les del taller, on els infants podran dibuixar algun element relacionat amb el conte o amb el seu propi conte. 

Esperem que us agradi aquesta proposta, i que ens aporteu d'altres! 

Una mà de contes

UNA MÀ DE CONTES

Una de contes és un recurs que proporciona als infants la possibilitat de gaudir de l'escolta d'un centenar de contes provinents de tradicions culturals diverses. Aquests contes combinen la literatura oral i escrita amb la il·lustració, les arts plàstiques i la música. "Una veu en off" explica un conte mentre que es veu com s'il·lustra amb tècniques pictòriques diverses: aquarel·la, dibuix, collage entre d'altres... de manera que només es veu la il·lustració i les mans de l'artista plàstic. D'aquí prové el nom d"Una mà de contes" i de les agrupacions de cinc en cinc, com els dits de la mà. 

Aquest espai pretén fonamentar l'interès en la fascinació que pot provocar en els nens el fet de veure el procés d'elaboració de les il·lustracions. D'altra banda, pot resultar especialment estimulant per la varietat de tècniques plàstiques i artístiques que es presenten.
Aquest recurs permet a l'infant triar un conte a través del personatge, l'origen geogràfic del conte, la tècnica emprada, el títol, l'autor o per l'il·lustrador. A més a més, també ofereix la possibilitat de realitzar un taller. L'infant pot triar entre els següents: 
  • Dibuix del conte preferit
  • Creació de personatges i situacions per a un conte nou
  • Retall i composició
  • Contes il·lustrats
  • Subtitulat
Aquests tallers desperten l'interès pels contes en els més petits, a més de fomentar la creativitat, ja que ells mateixos poden crear un nou conte amb diverses tècniques i posar-hi un text. 

Considerem que una mà de contes és un recurs molt útil ja que ofereix un gran ventall de contes de diverses cultures que el/la mestre/a pot tenir fàcilment a l'abast. Alhora, és atractiu per als infants més petits ja que poden crear els seus propis contes i penjar-los al blog d'Una mà de contes, que permet veure les produccions d'altres infants.
ELS ANIVERSARIS

Gairebé a totes les escoles els agrada celebrar els aniversaris dels nens i nenes. Cada escola, cada mestre/a, té la seva manera de fer-ho. Us portem uns exemples, un de cada curs del segon cicle d'Educació Infantil, trobats a La Prestatgeria Digital. Tenen en comú que a l'infant que celebra el seu aniversari li posen una corona ben maca, li  canten una cançó de felicitació i ell/a reparteix l'esmorzar que ha portat (que sol ser coca, mmmm ... que bona!).

Com que hi ha canalla que fa els anys als períodes de vacances, alguns mestres celebren el dia dels aniversaris perduts. D'aquesta manera tots tenen l'oportunitat de celebrar el seu aniversari amb els seus amics de l'escola. Molt bona pensada!

P-5 UN ANY MÉS.- En aquest espai podem veure qui, quan i com celebren els aniversaris a la classe de les Girafes de l'Escola Sant Josep de Vilafranca del Penedès.

P-4 EL TREN DELS ANIVERSARIS.- Aquesta és la classe dels Dofins i celebren els aniversaris d'una manera molt semblant a com ho fan els de la classe de la Girafa.

P-3 EL CUC DELS ANIVERSARIS.- La mestra d'aquesta classe ha fet un cuc on cada cercle que forma el cos representa un mes de l'any. Dins de cada mes ha enganxat una fotografia els nens i nenes que compleixen anys.

26 feb. 2010

LA PRESTATGERIA: PROPOSTES PER AL CICLE D'INFANTIL

Hem trobat a una escola, unes mestres, que realitzen unes activitats molt interessants amb els nens i nenes de 3, 4 i 5 anys. 

- A P-3 tenim EL PROTAGONISTA DE LA SETMANA. Cada setmana  un nen o nena de la classe és el protagonista i explica als seus companys coses seves i de la seva família: com es diuen els seus parents, si tenen germanets, que fan habitualment a casa, anècdotes de quan eren més petits, etc. Per tal que aquestes explicacions siguin més enriquidores porten fotografies, joguines, robeta de quan eren nadons, algun vídeo, alguna cançó que els agrada... 

- A P-4, amb l'activitat EL VIATGER I LA VIATGERA els alumnes s'emporten, per torns, a la mascota de la classe (un peluix) durant tot el cap de setmana. Quan tornen el dilluns expliquen als seus companys i companyes quines activitats han fet amb ella.

- I a P-5 tenim  LES EXPERTES I ELS EXPERTS. Els nanos expliquen als seus companys allò que saben fer més bé i ho demostren de la millor manera: fent-ho.

Aquestes activitats són una eina molt útil per enriquir el vocabulari dels nens i nenes, de conèixe'ls, de relacionar la família amb l'escola, de fer-los sentir curiositat i desenvolupar la seva creativitat i el sentit de responsabilitat, alhora que s'estimula la seva autoestima (tots sabem fer alguna cosa bé) i desenvolupen les seves capacitats d'una manera motivadora i sorprenent (especialment perquè els que ens acaben sorprenent sempre són ells a nosaltres).
QUÈ ÉS LA PRESTATGERIA?

La Prestatgeria Digital és un recurs des del que podem crear i accedir a llibres virtuals des del nostre ordinador.

Els llibres digitals són llibres que es publiquen directament a Internet. Des de La Prestatgeria Digital de l'XTEC donen l'oportunitat i els recursos als centres docents de crear tants llibres virtuals com necessiten. des dels centres els assignen al professorat. Per tal que tots (i totes) puguem accedir a aquestes publicacions, disposa d'un catàleg digital.

Voleu saber com es fa un llibre digital?

Per saber com són, com s'elaboren i com funcionen els llibres digitals l'XTEC ens ha facilitat la tasca proporcionant-nos un exemple de llibre digital on tenim un tutorial, pas a pas, amb tota l'informació necessària.

I què podem fer amb La Prestatgeria a Educació Infantil?

Trobem que és una eina molt pràctica i còmoda, un espai de col·laboració entre mestres i entre centres, a més a més d'una eina de comunicació amb les famílies molt potent. Com a futures mestres d'infantil pensem que ofereix moltes possibilitats i bones idees per anar ampliant els nostres coneixements. Altres avantatges que trobem són:

- Arriben a un ventalll molt ampli de persones, no queda dins de la comunitat educativa, tothom pot veure què es fa a l'escola.

- Es poden escriure de manera col·laborativa, optimitzant el temps i sense necessitat d'estar en el mateix espai.

- Els llibres es poden editar tantes vegades com es vulgui i, per tant, afavoreix el procés de revisió i correcció.

L'única desavantatge que veiem, ara per ara, és que fins que no siguem mestres i treballem a una escola no podrem fer el nostre propi llibre digital. De moment, el que farem serà cercar recursos que ens agradin i que pensem que ens seran d'utilitat i els compartirem amb vosaltres. També us oferim l'oportunitat de compartir les vostres troballes amb nosaltres.
WEBQUEST "EN FREDERIC ESCOLTA A MOZART"

En aquesta WebQuest dirigida a Educació Infantil, en Frederic demana ajuda als infants per tal de recuperar la seva capseta de música on té tota la informació de Mozart. 
Els nens, a partir dels seus coneixements previs i de la informació que poden buscar a internet o en els llibres han de contestar les següents preguntes:
  • Qui era Mozart?
  • On va viure Mozart?
  • Com vestien en els temps de Mozart? 
  • Portaven els mateixos vestits que nosaltres?
  • Quins instruments utilitzava Mozart?
  • Quin tipus de música feia?

Esperem que us agradi aquesta nova manera d'apropar un dels compositors més importants de la història de la música als més petits!
WEBQUEST "CUIDEM EL PLANETA"

Aquest recurs consisteix en una WebQuest on s'ensenya als més petits a tenir cura del nostre planeta, començant pel seu entorn més proper. Es plantegen unes preguntes inicials:
  • La Terra està malalta, com podem ajudar a la Terra a posar-se bona?
  • Què podem fer per a què no torni a emmalaltir?
Si vols ajudar-nos, us recomanem que visiteu aquesta web: 

Esperem que us agradi tant com a nosaltres!

A EDUCACIÓ INFANTIL...

Les WebQuest tenen una estructura predeterminada. S'inicia amb una introducció on s'explica als infants el problema a resoldre. 
Seguidament troben la tasca que hauran de realitzar trobant resposta a les preguntes plantejades. 
A continuació, hi ha el procés on es donen les pautes a seguir i es proposen les activitats. 
En acabar l'activitat, el/la mestre/a fa una avaluació del recurs utilitzat, on planteja una sèrie de qüestions als nens, per exemple: 
  • T'ha agradat la feina que has fet? Per què?
  • Què he après?
  • Penses que podria millorar alguna cosa?
  • Què ha estat més difícil?
La majoria de WebQuest compten amb una sèrie de recursos interactius on els nens poden trobar informació i activitats relacionades amb el problema a resoldre. 

També podem trobar una guia didàctica per al mestre/a on hi consta la justificació, els objectius, els continguts, les capacitats a desenvolupar, l'organització, la temporalització, els espais i els recursos. 

Finalment amb les conclusions s'especifica les capacitats que els infants hauran desenvolupat a partir de la utilització d'aquest recurs educatiu.
QUÈ ÉS UNA WEBQUEST?

Creieu que és possible integrar els principis de l'aprenentatge constructivista, la metodologia d'ensenyament per projectes i la navegació web per a desenvolupar el currículum amb un grup d'alumnes?

La resposta és afirmativa i es denomina WebQuest. estratègia d'aprenentatge
La webquest és l'aplicació d'una estratègia d'aprenentatge per descobriment guiat a un procés de treball desenvolupat pels alumnes utilitzant recursos a través de la web.Una Webquest consisteix, bàsicament, en presentar-li a l'alumnat un problema, una guia del procés de treball i un conjunt de recursos preestablerts accessibles a través de la xarxa. És una activitat didàctica atractiva per als estudiants i que els permet desenvolupar un procés de pensament d'alt nivell.