SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

16 dic. 2013

Els contes

Ulls de mussol, orelles d'elefant i boca de mosquit...


Aquestes paraules adquireixen un significat especial per els infants, és el moment quan molts de nosaltres comencem a explicar un conte... i ells ho saben... Es preparen per aquest moment màgic de manera relaxada i atenta.

Crec que els contes han d'ocupar un lloc privilegiat, a diari, en la vida dels infants.

M'agrada moltíssim explicar contes als petits. Els contes fan que es desenvolupin llaços d'afecte amb els nens i nenes, a ells els ajuda a identificar les seves emocions i les dels altres, a gestionar-les, a desenvolupar la creativitat, la memòria, la fantasia... 

Els contes són una eina meravellosa que permet estimular el llenguatge oral, el gust per la lectura i ens ajuden a transmetre valors. Els infants, a través dels contes, disposen d'un medi adient per interpretar el món que els envolta.


A l'hora d'explicar un conte, hem de tenir en compte algunes pautes:

- Començar amb un element introductori, com ara la frase que dona el pas a aquesta entrada.
- Realitzar l'activitat en un ambient còmode i distès. Va molt bé seure als infants en rotllana, i si tenim un espai per dedicar a la lectura de contes, recollit, amb coixins, ben ambientat... encara millor.


- Presentar el conte, el títol, l'autor i l'il·lustrador si ho trobem convenient.
- Começar la història amb una frase introductoria, del tipus: "HI havia una vegada...", "En un pais molt llunyà..."
- Fer la narració de manera que es capti l'atenció dels infants, amb entonacions diferents, jugant amb la veu, fent pauses, gesticulant, dient onomatopeies, fent-los participar repetint frases, sons, cançons... 
- Si es pot disposar d'elements per recolçar la història, fer-los servir: contes amb il·lustracions, titelles, murals, ombres, disfresses...
- Si el suport és un llibre, facilitar que tots els nens i nenes vegin les il·lustracions.
- Estar atent a les seves reaccions, possar emoció al que fem. Mantenir el contacte visual.
- Acabar el conte amb un altre element, una frase que acabin reconeixent, com ara: "i conte contat, conte acabat", "i vet aquí un gos, i vet aquí un gat, aquest conte ja s'ha acabat" o " i vet aquí una gat, i vet aquí un gos, aquest conte ja s'ha fos".
- Al finalitzar, deixar que els nens i nenes s'expressin, facin preguntes. Parlar una estoneta del conte els ajuda molt.
- Podem optar per explicar un conte per gaudir del moment o, per, a partir del relat, realitzar activitats de comprensió i expressió oral. Les primeres vegades seria convenient disfrutar del conte. Als petits els agrada que els expliquin els contes una i altra vegada. 
- Quan ja coneguin un conte, es poden començar a realitzar activitats relacionades, com ara d'expressió plàstica, d'ampliació de vocabulari, de memòria, de dramatització o musicals i sensorials. 

- També és interessant explicar-lis diferents versions d'un mateix conte.


Una manera divertida, quan els infants ja tenen un coneixement de certs relats, és presentar versions de "contes a l'inrevès". Resulta interessant i divertit veure les seves reaccions, com ho assimilen, el seu sentit de l'humor...

En aquest sentit us recomano visitar aquest enllaç: Cuentos al revés

Altres versions de contes que poden resultar divertides són: 

Bufant i Bufant, de Vivian French. És l'alter ego de la versió de Els tres porquets. Es pot trobar en el volum 3 de la col·lecció EM VOLS LLEGIR UN CONTE


De l'editorial BAULA, a la col·lecció de Contes desexplicats, podem trobar: En Patufot, La cabreta i els set llops, La Rateta que llegia a l'escaleta i La Caputxeta forçuda.


- Des de l'escola es poden muntar activitats relacionades amb els contes per animar a la lectura. Algunes propostes serien:
  • El conte viatger. La mestra presenta un seguit de contes. Una vegada a la setmana un nen o nena de la classe escull un conte i se l'emporta a casa. Prepara un suport, ajudat per la família i, a la setmana següent, a l'hora de la biblioteca, explica el seu conte a la resta de companys.
  • Un conte cap a casa. Una vegada a la setmana, preferiblement el divendres, cada nen i nena s'emporta un conte de l'escola a casa. La mestra disposarà d'una graella per fer el seguiment de contes que s'emporta cada nen. L'han de retornar dilluns. D'aquesta manera es dona l'oportunitat a tots els infants de llegir diferents contes, alguns explicats a l'escola, en companyia dels seus pares.
  • Taller de contes. Es pot fer intercicles. S'escull un conte i cada classe realitzarà amb una tècnica plàstica diferent, una part o full d'aquell conte. Es pot realitzar en format gran. Quan es tingui acabat, es plastifica i es presenta i llegeix a tots els infants. Aquest conte formarà part del material de la biblioteca d'aula o de l'escola.
  • Sóc un cuentista. Es tracta d'inventar un conte. Es pot fer de manera individual, per parelles, per taules, amb tota la classe. Es pot fer a partir d'una temàtica, d'unes targetes amb dibuixos, d'unes paraules clau (personatges, objectes, llocs...) donats per la mestra o inventats pels mateixos alumnes. Una vegada es tingui, ells mateixos el poden editar, escriure i fer il·lustracions. La mestra ajudarà enquadernant-lo i arxivant-lo. Una vegada acabat és bonic que el puguin explicar a altres nens i nenes.
  • Un disbarat de conte. I, seguint amb l'idea de contes alternatius, es pot demanar als infants que, amb els mateixos personatges d'un conte conegut, inventin un altre. Es pot fer per taules i després comparar les diferents versions que hagin sorgit d'un mateix conte; o que cada grup d'alumnes d'una taula expliqui una versió d'un conte diferent. 
  • Barreja de contes. Inventar un conte a partir de personatges de diferents contes. Aquesta idea els resulta especialment divertida. Requereix un coneixement previ dels contes treballats perquè sigui significatiu.
  • Bibliopati. Durant l'hora d'esbarjo, dedicar un espai, dins de la biblioteca de l'escola, per tal que els nens i nenes que vulguin, puguin anar a llegir un conte de manera lliure. Es poden preparar targetes personalitzades, o fulls d'asistència, amb el nom dels alumnes, on consti les lectures que han anat agafant. Ha de ser decisió del propi nen anar-hi a aquesta activitat. També s'ha de controlar que l'estona i el gust per la lectura ho conjuminin amb estones de jugar al pati. és convenient també limitar l'asistència a un nombre d'alumnes i fer rotacions per donar l'oportunitat d'anar-hi a tot el que vulgui. No cal dir que hi haurà mínim un/a professor/a, per conduir l'activitat.
I, dit això, què tal si els demanem als reis un conte per aquest Nadal? És un regal que de ben segur els agradarà i pot perdurar en el temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada