SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

29 jul. 2013

Imatges i dubuixos per imprimir

IMATGES I DIBUIXOS PER IMPRIMIR

A veure què us sembla aquest web: Imágenes y dibujos para imprimir. L'he trobat molt i molt complet si busquem, per exemple, abecedaris per imprimir (n'hi han molt variats), imatges de professions, imatges per decorar les vores en documents word, fons, estacions de l'any, animals... tot llest per a imprimir. 

Com que una imatge val més que mil paraules us porto una petita, petiteta, mostra.








Crec que val la pena tenir aquesta pàgina afegida al nostre banc de recursos per preparar material i per treballar amb els infants.

27 jul. 2013

Gloria Fuertes

COMO SE DIBUJA UN NIÑO

GLORIA FUERTES

 
 Para dibujar un niño
hay que hacerlo con cariño.
Pintarle mucho flequillo,
- que esté comiendo un barquillo-;
muchas pecas en la cara
que se note que es un pillo;
- pillo rima con flequillo
y quiere decir travieso-.
Continuemos el dibujo:
redonda cara de queso. 

Como es un niño de moda
bebe jarabe con soda.
Lleva pantalón vaquero
con un hermoso agujero;
camiseta americana
y una gorrita de pana.
Las botas de futbolista
-porque chutando es artista-.
Se ríe continuamente, 
porque es muy inteligente.
Debajo del brazo un cuento
por eso está tan contento.

Para dibujar un niño
hay que hacerlo con cariño.


La Motxilla

LA MOTXILLA

Increible espai educatiu creat i actualitzat pel professorat de l'Escola Diputació de Barcelona. Benvinguts a "La Motxilla", com diu la seva portada. Podem trobar de tot dins de les motxilles que ens han preparat, unes motxilles que venen carregadetes... De seguida ho podreu comprovar.

 
Per programar i realitzar les activitats d'Infantil i Primària tenim dues motxilles. a dins de les motxilles trobem activitats de català, de matemàtiques, de medi, d'atenció i memòria, per treballar la motricitat, per treballar l'orientació espacial i temporal, vídeos, contes, música, jocs...

 
Per programar i realitzar activitats d'anglès


Recursos pel professorat on ens faciliten, mitjançant un taulell d'anuncis, enllaços de webs de recursos, de webs d'editorials, llocs per fer mapes conceptuals i línies de temps, per fer treball cooperatiu, webs de comunitats autònomes.


Segur que la farem servir. Més endavant, amb el temps, faré entrades des d'aquest espai explicant activitats concretes, sempre donant idees, dins de la nostra programació.

24 jul. 2013

Dites dels mesos de l'any

DITES DELS MESOS DE L'ANY

Quan arribem a l'escola de ben segur treballarem amb els nens i nenes d'infantil els mesos de l'any. Aquí teniu una mostra de dites de l'any per acolorir.  estan fetes en lletra de pal i lletra lligada, per poder-les treballar a diferents nivells. Desitjo que us agradin.



























Afegir fonts tipogràfiques

AFEGIR FONTS TIPOGRÀFIQUES

A vegades ens trobem que estem treballant a un ordinador i necessitem un tipus determinat de lletra, de font tipogràfica. Sabem que podem instalar fonts addicionals. A l'escola, sobretot, usem l'Escolar, que n'hi ha de diferents tipus. Però també ens agrada afegir lletres divertides als títols o a presentacions.


Els passos que hem de seguir són:

  • Buscar la seva ubicació: inici, equip, disc local, carpeta windows, carpeta fonts.
  • Escollir des d'Internet la font que volem descarregar. Clicar a descarrregar. S'obrirà en una carpeta zip.
  • Amb el botó dret clicar instal·lar. Per comprovar que estigui instal·lada seguir els passos anteriors: inici, disc local, carpeta windows, carpeta Fonts. La buscarem pel seu nom, estan per ordre alfabètic.
Com que una imatge val més que mil paraules, us porto un tutorial que ho explica molt bé i on podem observar els passos a seguir.



Si el que ens interessa són fonts de lletra lligada per treballar amb infants recomano aquesta pàgina: Fuentes Escolares/ CEIP de Frions.

Aquesta altra pàgina també ens proporciona un munt de possibilitats: Megafuentes.

I una última proposta és la de Dafont.com, on les trobem classificades per temes i podem trobar de ben divertides. 

21 jul. 2013

Projecte les abelles

PROJECTE LES ABELLES

Aquest curs, a l'escola, els nens i nenes de P5 han fet diferents projectes. Un d'ells va ser el de les abelles. Un dia, en un taller de jardineria fet a l'exterior, els nens veuen una abella, tenen por a que els piqui i sorgeix l'interès. 

Després n'hi ha d'altres coses que volen saber i es fan les votacions. En aquesta ocasió van sortir les abelles. Tot i que jo no he estat la mestra que ha fet els projectes amb els nens, m'he quedat amb les ganes de preparar la meva proposta i poder aprofundir en el tema, fent recerca i organitzant material.

El projecte que presento a continuació és només una proposta. He de fer algunes puntualitzacions que també es poden considerar propostes de millora des de la meva reflexió:

- És un treball preparat per mi, però m'he inspirat en altres treballs d'altres mestres, no descobriré ara la pòlvora, ja sabeu... ara be, està fet amb molt de carinyo, com deia una professora que vaig tenir.  



- Tot i que es presenta en format escrit, tal com arribaria als infants abans d'omplir el seu àlbum, entenem que es treballa de manera activa, investigant i manipulant: mirant una abella amb una lupa si en tenim oportunitat, anant a visitar a un apicultor, mirant a través de vidres que fan com els ulls de les abelles, tocant i tastant els productes de les abelles, mirant els llibres que tenim a l'abast, experimentant, llegint els contes i presentant la resta de material que ens aporten els nens... Sempre, sempre, que siguin els nostres alumnes els protagonistes del seu aprenentatge, que el treball sigui des de la motivació, l'interès, el descobriment i la curiositat.

- També cap la consideració que es treballa de manera interdisciplinar. Es pot lligar a la lectoescriptura, a les matemàtiques, a activitats TIC, a la psicomotricitat, a la descoberta de l'entorn, a la música, a la plàstica, en definitiva, al desenvolupament de totes les seves capacitats des de tots els àmbits posibles. 

- Es pot lligar la programació d'informàtica al projecte, en realitat, a tots els projectes, mirant vídeos, fent trencaclosques interactius, buscant activitats clic, fent fotografies... De fet, el trencaclosques que he fet, l'he elaborat a la pàgina que us recomenava anteriorment Jigsaw Planet, resulta molt senzill. Alguns dels vídeos que m'han ajudat són els següents:

Aquest el van veure a l'aula d'informàtica i està força be




La dansa de l'abella




- El projecte de les abelles és una bona oportunitat per mostrar als nanos com funciona un grup amb un objectiu comú i cohesionat, on cadascú té les seves tasques ben definides, sap quines són i percep la importància de la seva responsabilitat i de la seva participació. 



- Els títols estan en lletra de pal i en lletra lligada, n'hi ha que prefereixen només fer-ho amb un tipus de lletra. Hi estic d'acord. Però com proposta que és, es pot modificar i realitzar de la manera més convenient en cada cas. 

- Està pensat per una classe de P5 molt potent, que tirava molt. Això no vol dir que puguem agafar i adaptar les activitats a les preguntes i inquietuts dels nostres alumnes, així com al seu nivell. Som nosaltres les/els que millor els coneixem i sabem fins on els podem estirar.



- Les activitats de seqüència temporal i de vocabulari, com la resta, es poden canviar, reduir o ampliar, segons ens convingui.

- Es poden fer adaptacions per altres nivells, per a P4, per exemple, canviant a lletra de pal i organitzant les activitats de manera més senzilla, treballant menys conceptes. També per primer de primària, per què no? ampliant continguts i activitats. 

- Alguna activitat, com la de les feines de les abelles obreres, la he lligat amb un altra, la de l'abella que recull el nèctar o libant. Poden ser perfectament dues activitats diferents, fetes en sessions diferents i treballades més a fons cadascuna. Pot ser encara ho faré...



- Aspectes com la pol·linització i la importància que tenen les abelles per la conservació del medi ambient són temes que també poden sorgir i que ens permetran ajudar als infants a prendre consciència en la protecció dels animals i de la natura. Són temes que ens ajudaran a transmetre el aprendre a conviure i habitar el món. 




 - Les propostes de tapes les he trobat a la web, a aquestes adreces que ja us he donat en altres ocasions, pero sempre, no cal dir-ho, cap la nostra imaginació.

                     Si voleu anar a veure el projecte, cliqueu damunt de la imatge:
 

 - L'avaluació final no està inclosa. Pot ser un altre dibuix per comparar-lo amb el dibuix d'avaluació inicial, pot ser un mapa conceptual, pot ser un mural confeccionat per cada alumne o per grups i presentat a la classe amb tot el que han aprés, pot ser la mateixa conversa final de  Què hem aprés i un dibuix posterior amb alguna frase, pot ser un mural fet per tot el grup... 

- El projecte que van portar a terme es va fer a l'últim trimestre i, per tant, va coincidir amb la festa de fi de curs. Com que cada classe (o nivell) acordava el que havia de fer, va ser interessant lligar l'actuació amb el projecte. Dues mestres així ho van fer, preparant una titella d'abella i disfressant els nens i nenes. Cantaren de maravella la cançó de l'abella inclosa al projecte.



- Un altra cançó de les abelles que els agradava molt escoltar, és la titulada Zum zum fa l'abella de Jordi Tonietti que podem trobar a Youtube. Afegeixo el vídeo que escoltàvem a la classe, és una adaptació que els feia més gràcia (la lletra ja és divertida, suposo que també per les imatges).



 
- També han estat de molta ajuda el llibre Les abelles de la mel, del Departament de Medi Ambient i Habitatge, de la Generalitat de Catalunya, que he trobat en format PDF, i un altre document titulat Importancia de las abejas como polinizadores

Espero que us agradi

Acudit

ACUDIT

18 jul. 2013

Com fer sortir l'educació de la vall de la mort

COM FER SORTIR L'EDUCACIÓ DE LA VALLL DE LA MORT

SIR KEN ROBINSON

Amb aquest títol tant dramàtic Sir Ken Robinson ens dòna de nou, amb el seu característic sentit de l'humor, una lliçó de sentit comú, d'idees plenes de raó, pràctiques i viables, per aconseguir l'excel·lència en l'educació. Fan falta canvis, és una evidència, però no els que s'estan portant a terme. Si els que tenen la capacitat de millorar el nostre sistema educatiu fèssin una mica de cas al que diu aquest home...




"Vaig saber que els americans cacen la ironia quan vaig saber de la llei Cap nen deixat enrerra ... Millions de nens deixats enrerra, ja veig..."

"El sistema ha de captar la seva curiositat (dels alumnes), la seva individualitat, la seva creativitat" 

"El problema és que l'educació no succeeix als despatxos dels edificis legislatius. Succeeix a les aules i a les escoles, i qui la duen a terme són els professors i els estudiants, i si ignoren el seu criteri, deixa de funcionar"

Aniversaris

ANIVERSARIS

Per quan decorem l'aula i els nostres infants facin el seu aniversari, aquí us porto aquests pastissos tan bons.