SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

22 sept. 2013

Ja ha arribat la tardor

JA HA ARRIBAT LA TARDOR

Ja ha arribat la tardor. Ha arribat amb els seus colors grocs, vermells, marrons, taronges... amb els seus fruits, amb la caiguda de les fulles, la sortida de bolets, amb les plujes...amb l'encant propi d'aquesta estació de l'any. 

L'any passat, a la classe de P5, vam pensar que per Nadal escriurem un conte. Havíem estat treballant a plàstica els colors de la tardor i en parlàvem de la tardor contínuament. Quina va ser la meva sorpresa quan una nena, tot explicant el seu conte nadalenc, va dir que el Pare Noel no sabia què era la tardor... I li vam explicar entre tots... I ara... aquí teniu un troset de tardor i de coses que podem fer a l'aula relacionades amb ella. Dedicat a tots els Pares Noel que encara no saben què és la tardor.




Arbres



Una mica de pluja


Impressions amb fulles



 
Composicions i manualitats amb fulles


Cargols



21 sept. 2013

Adaptació a l'escola

PERÍODE D'ADAPTACIÓ

El període d'adaptació escolar és aquell temps en el qual els nens i nenes passen d'una unitat de convivència elemental (la família) a un altre àmbit més ampli, desconegut i nou per ells (l'escola), on el principal objectiu és la socialització, la integració, l'adaptació i la seva autonomia personal. És el procés que permet al petit superar la crisi de separació de la figura d'aferrament i que afavoreix el seu nivell d'autoafirmació... on donen els seus primers passos tot "solets" dins del món.

Els primers dies de cole les aules infantils es converteixen en un mar de plors. Els petits veuen alterada la seva vida per un esdeveniment desconegut per ells fins aleshores i és clar ... reaccionen. I és normal que ho facin, cadascú a la seva manera. Hi ha nens que ploren desconsoladament al separar-se, n'hi ha que es resisteixen, n'hi ha que ho accepten amb reserves, n'hi ha que des del primer dia es troben com peix a l'aigua. 

Tots tenim certes reserves devant els canvis, els adults també, i cadascú els afronta amb els seus recursos. És per aquesta raó que es fa tant important crear, tant des de casa com des de l'escola, un ambient adequat i acollidor per tal que aquesta experiència la visquin com alló positiu.


 Què podem fer?
      L'escola.
  • A principi de curs les escoles preparen les aules i els mestres per fer més fàcil als nens aquests moments. L'ambient és acollidor i es fan activitats on es cuida molt l'aspecte emocional. Els petits no entenen el que els està passant i se'ls ha d'explicar amb molt d'afecte. També han d'entendre que les dinàmiques i rutines són diferents i organitzades d'una manera a la que no estàn acostumats.
  • Realitzar una reunió de pares a començament de curs per explicar-lis el funcionament i normes de l'escola per tenir un primer contacte amb ells i establir una relació de confiança i comunicació.
  • Es pot fer la incorporació a l'escola de manera esglaonada, primer un petit grup de nens, seguit d'un altre, fins que estigui tot el grup, o fer-ho tots alhora. Cada centre escull la seva metodologia i decideix què és millor en cada cas.
  •  Els mestres deuen transmetre als petits seguretat, afectivitat, cordialitat, alegria, fermesa, organització, mirada directa individualitzada i atenció i carícies a tots els infants per igual.
  •  Adequar els espais on els petits desenvoluparan la seva activitat aquets primers dies (i al llarg de tot el curs) per anar familiarinzant-los i perque siguin confortables, pràctics, dinàmics i motivadors.
  • Tenir a l'abast joguines i recursos materials (contes, titelles, cançoners...).
  • Facilitar progressivament  l'adaptació als espais i les rutines noves.
  • Anar presentant a poc a poc els materials i les activitats que s'aniran fent a l'escola (passar llista, els dies de la setmana, el temps que fa, encarregats...).
  • Crear un clima de confiança amb les famílies, mantenint la comunicació i resolent els dubtes que els puguin anar sorgint.
     Les famílies 
  • La família és un element clau. És molt important que col·labori estretament amb el centre escolar, mostrar el seu agrat, recolçar i donar seguretat als seus fills, afavorint d'aquesta manera la seva autonomia i tot el procés. 
  • Ensenyar als nens uns dies abans on aniran, que no els agafi de sorpresa i que ho visquin com alló positiu.
  • És molt important que els comentaris dels pares envers l'escola siguin positius, sobretot devant dels nens.
  • Mentalitzar als fills que a l'escola coneixeràn amics, cantaràn cançons, jugaran i s'ho passaràn molt bé.
  • Procurar que els seus fills vagin adquirint certs hàbits mínims: anar al lavabo, beure sols, vestir-se, ordenar les joguines, etc.
  • Col·laborar amb l'escola amb el que els demani: ropa i objectes personals marcats, betes, roba i sabates còmodes (fàcils pels petits de possar i treure), puntualitat a les entrades i les sortides...
  • Preparar amb estimació, i acompanyats dels seus fills, la motxilla i els objectes que es portaràn a l'escola.
  • Habituar al nen al nou horari que haurà de tenir. Molt important que descansi suficientment per anar al cole amb les piles carregades.
  • No perllongar els acomiadaments dels nens per part dels pares. Si els pares viuen la separació amb sofriment i/o neguit els nens ho perceben i es fa més difícil el període d'adaptació.
És sorprenent la capacitat d'adaptació que tenen els petits. Cadascú té un ritme, n'hi ha que els hi costa adaptar-se un dia, n'hi ha que triguen més, però si els puguéssiu veure per un foradet, de veritat, quedaríeu parats de com estàn a la classe... com juguen i exploren el que les mestres els presentem, la curiositat que els mou per aprendre i estar bé, com canten, com riuen, com xerren... Al final del procés tenim uns nens integrats i adaptats a un entorn que, en definitiva, formarà part de les seves vides durant molt de temps i estarem d'acord que tots volem el mateix, el millor per ells.