SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

24 nov. 2013

Poemes de Nadal

  POEMES DE NADAL

Mireu quins poemes més boniquets!!

És tradició que el dia de Nadal els nens i nenes de la casa pugin a una cadira i recitin un poema. La família els aplaudeix i els felicita, i ells, bufons i orgullosos, tindran ganes d'aprendre més i seran els protagonistes, la qual cosa els agrada molt i molt.
Amb aquesta activitat treballem l'expressió oral, la memorització, la iniciació a la lectoescriptura, les tradicions i la cultura.



A l'escola ja comencem a preparar poemes per tal que els infants els diguin a casa. Algú endevina quin d'aquests serà? Ja us ho diré aviat!

 

Aquestes poemes populars, i alguns més, els podeu trobar al següent enllaç (feu clic damunt de la imatge).

Pemes de Nadal edu365.cat

17 nov. 2013

Bits d'intel·ligència

BITS D'INTEL·LIGÈNCIA: ELS COLORS

Per ensenyar als petits els colors es poden utilitzar diferents tècniques educatives: jocs, plastilina, acolorir, vídeos... La que us porto és la dels bits d'intel·ligència que fem servir a l'escola. 

Els bits d'intel·ligència van ser creats per Glenn Doman. Són un conjunt d'imatges que es presenta als nens per captar la seva atenció sobre un tema i estimular el seu aprenentatge. Es tracta de passar un seguit de làmines amb una il·lustració precisa o fotografia dient en veu alta el que representa. A l'escola primer ho fa la mestra i després se'ls passa als nens. Amb aquesta tècnica d'aprenentatge no només treballem el tema que volem, també s'està treballant la memòria, el vocabulari, l'estimulació visual i auditiva i l'atenció. Podem preparar bits de qualsevol tema que ens interessi.

Els bits dels colors es poden preparar de moltes maneres: amb cartolines plastificades solament amb el color que volem presentar (molt visuals i efectives), amb làmines amb objectes - els petits associen molt fàcilment els colors amb objectes que els resulten familiars -, o combinant les dues opcions. Algunes editorials faciliten a les escoles làmines de bits, però si a l'escola no teniu són molt fàcils de preparar i és un material que dura molt de temps. 

Aquí teniu una petita mostra del que fem. Representa les dues cares del bit que presentem als alumnes amb cartolines. Una cara de la cartolina te el color i a l'altra cara afegim objectes fàcilment identificables d'aquell mateix color i el nom escrit (en aquest cas també treballem l'associació del nom dels colors amb la paraula escrita). 


10 nov. 2013

Projecte Kandinsky

PROJECTE KANDINSKY

Què tinc en aquesta ocasió per compartir amb vosaltres? El recull de tot un any coneixent Kandinsky i la seva obra que vaig fer amb uns nens i nenes de P5 fantàstics, als que els dono les gràcies de tot cor per l'experència tant i tant bonica que vam compartir tots plegats. També per tot el que vaig a arribar a aprendre amb ells i d'ells, perquè en aquest procés privilegiat no solament ensenyem sinò que aprenem molt i molt.

El curs passat vaig treballar a una escola on els noms de les aules eren d'artistes: pintors, músics... El nom de la nostra classe era Wassily Kandinsky. L'escola treballa molt per projectes i un dels que fan any rera any és el de l'autor de cada classe. Aquest, concretament, es realitza durant tot el curs. L'àlbum de plàstica va adreçat als treballs realitzats en aquest sentit, afegint també alguns centres d'interès com les estacions de l'any, festivitats, altres projectes...

Si voleu anar a veure el Projecte complet feu clic damunt de la imatge

Projecte Kandinsky

La primera cosa que veiem és un índex, tot i que he de dir que es va fer durant el procés, tal com anaven sorgint els interessos dels infants. També he d'apuntar que no és pas un índex pròpiament de projecte, que li falten les parts en que s'organitza: Què sabem, Què volem saber, Carta a les famílies, Com ho farem, Què hem après i una justificació. 

Com podreu veure, en cada producció es van aplicar diferents tècniques plàstiques, la qual cosa em va semblar interessant incloure a l'ìndex, per facilitar d'aquesta manera la informació del treball afegit.

El retrat de Kandinsky els hi vaig donar amb marca d'aigua, per partida doble, de quan era petit i de més gran, i el van dibuixar i acolorir pel damunt.

En sessions posterios vam treballar el retrat i l'autoretrat. Vam partir de les obres de Kandinsky: Autoretrat i Retrat de Gabrielle Münter


Deprès van fer la seves pròpies produccions en dues sessions i les van enganxar a un DINA3, una al costat de l'altra. Per fer el retrat vaig pensar, desprès de valorar que ho fessin per parelles, que era una bona ocasió per ser jo la model i poder observar els diferents resultats. Si mireu bé aquests dibuixos us fareu una idea de com sóc. Aquí teniu una petita mostra:

En l'apartat d'obres, tot i que el full de treball d'obres realistes i abstractes està col·locat el primer, es va fer al final, quan ja tenien coneixement de moltes obres i podiem fer una classificació dels quadres abstractes i dels realistes. Com a proposta de millora seria convenient col·locar-lo al final d'aquest apartat de l'índex.
Les primeres obres que vam observar i reproduir van ser les més significatives per ells en aquell moment, ja que la classe etava distribuïda per taules i cada taula s'identificava amb una obra de Kandinsky. Els noms de les taules eren els següents:

ESTUDI DE COLORS
(Cercles concèntrics)


Reproduïr aquest quadre amb ceres toves demanava molt de temps. Ho vam fer en dues sessions i ens vam esforçar molt.


LÍNIA TRANSVERSA


A FAVOR I EN CONTRA


 TOU I DUR


El trencaclosques hauria quedat millor en color, les obres d'art perden molt en blanc i negre, però ja sabeu, hem d'estalviar a l'escola. Tampoc vaig trobar el dibuix en plantilla per acolorir, que hauria estat una bona solució. Els va resultar molt difícil tornar a enganxar-lo, amb tantes parts. Com a proposta de millora ho faria més senzill, amb menys peces i amb una disposició més simple d'aquestes.

Les següents obres que vam treballar venien donades per l'interés del moment. Per exemple, si estavem treballant figures geomètriques buscàvem quadres de Kandinsky que tinguesin i escolliem els més adients, per Sant Jordi algú va portar una fotografia d'un quadre i d'aquesta manera vam acabar fent aquest recull d'obres de l'autor.

ALGUNS CERCLES


BLAU CEL


BELLESA RUSA AL PAISATGE


CAP A DALT


TRETZE RECTANGLES


SANT JORDI I EL DRAC




LÍNIES NEGRES



DECISIVAMENT ROSA


I quan finalitzem la nostra obra, què fem? La signem, tal i com ho feia Kandinsky. Hem assajat com farem la nostra signatura.



I això és tot el que vam fer, espero que us agradi.



Tenia al calaix altres propostes però no vam tenir temps de fer-les. Alguns quadres, com ara Línia Transversa, Alguns Cercles, Estudi de Colors... es poden treballar primer de manera vivencial. He trobat algunes idees que ens poden servir, a veure què us sembla.




6 nov. 2013

Targetes de Nadal

TARGETES DE NADAL

Si voleu realitzar les vostres pròpies targetes de Nadal per felicitar amics, familiars... o des de l'escola fer un detallet per les famílies, aquí en teniu algunes propostes, idees i pàgines on podeu anar a tafanejar i escollir. He buscat models de targetes que resultin senzilles i fàcils de fer, tot i que alguna pot presentar una mica més de dificultat. També són targetes que es poden fer amb material reciclable, com ara paper de diari, botons, retalls de teles, paper de regal, cartró, etc.

Pensant, pensant, tot i que són targetes de Nadal algunes d'aquestes propostes també es podrien aplicar com tapes d'àlbum ... Què en penseu vosaltres?