SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

28 dic. 2013

Nadal

BONES I FELICES FESTES!!

Us desitjo de tot cor unes bones festes i un any nou ple de renovades i complertes il·lusions. Que gaudiu com nens i nenes. Que aquest nou any estigui ple de tot el que més ens estimem. 

 

Bones Festes i molta sort!!

Festival de Nadal a Infantil

FESTIVAL DE NADAL A L'ESCOLA!!

Ha estat un festival maquíssim, preciós, emocionant i emotiu!! No podiem demanar més. El que hem fet a l'escola ha estat realitzar el festival per cicles; és a dir, Infantil ha actuat per els pares un dia, Cicle Inicial un altre dia, Cicle Mitjà un altre dia i Cicle Superior un altre. Ho trobo genial fer-ho d'aquesta manera, ja que així s'eviten aglomeracions i que es faci massa llarg per tothom. L'últim dia, abans de Nadal, ens hem reunit tots els alumnes i mestres al pavelló de l'escola i hem actuat a nivell intern, d'aquesta manera tots els nens i nenes han pogut gaudir de les cançonetes de les altres classes. Al final del festival, els mestres també els hem cantat una cançó als alumnes.

Us porto el programa amb recull de tot el que han fet els alumnes d'Infantil al Festival de Nadal. Espero que us agradi. 

 

P3

        Poema: com alegre campaneta         

Cançó: Ara ve Nadal


Song: I'm a little Snowman

P4

Poema: Nadal ja ha arribat

 
Cançó: Els Reis de l'Orient

   

 

Song: What do you want for christmas

P5

Poema: Les figures del pessebre

Cançó: Virolet Sant Pere

 
 Els vídeos escollits no són els de l'escola. He fet l'enllaç amb els que he trobat més adients.

Song:Dancing tree


24 dic. 2013

El Tió

EL TIÓ

Molta gent avui a la nit o demà, farà "cagar" el tió a casa, amb la família. Per els que no el conegueu, és de tradició a Catalunya que quan està a punt de arribar el Nadal, baixin els tions de la muntanya. Són uns troncs amb potes, ulls, nas i boca, que tocan a la porta, el timbre, a la pared de les llars... i es presenten amb molta gana i molt de fred. És per això que en les llars els reben, els donen de menjar i els tapen amb una manteta, també li posen la barretina. Quan arriba el dia de Nadal li canten una cançó, i com que està tant tip de menjar, caga llaminadures i regalets. A les escoles també solen venir, sempre uns dies abans que acabi el primer trimestre.
 

Quantes cançons hi ha per fer cagar el tió? A cada casa sents una diferent, a cada escola també, a cada comarca tenen les seves versions. Totes són vàlides i tenen un objectiu, que el Tió ens "cagui" regalets, oi que si? 

Mireu aquest enllaç: Cançons per fer cagar el tió, on podeu trobar un recull. A veure si trobeu la vostra! Nosaltres hem trobat una que s'asembla molt a la que cantem a l'escola i, tot i que estem al Baix Camp, ens hem adonat que potser provè d'El Priorat. Tot Infantil l'ha après. Hem estat assajant molt i molt perquè quan fem cagar el tió estigui molt content. Us agrada?



Per tal que els petits es situin una mica i vegin com es fa, aquí teniu una versió més curta:

 

17 dic. 2013

Tapes de Nadal

Les nostres tapes

Mireu que maquetes ens han quedat!

P3



 Per fer la tapa del tió hem utilitzat:
  1. Cartolina de color blau
  2. Gomets de dues mides d'estrelles platejades
  3. Paper de xarol vermell
  4. Roba de quadres
  5. Pegament
  6. Palet de pinxos
  7. Cordill
  8. Llenties
  9. Un dibuix d'un tió ben bufó i un altre dibuix d'un plateret
  10. Pintura de dits de color marró i vermell
  11. Un caramel
  12. Retolador platejat
Realització:
  1. Pintar amb els ditets el tió i el seu nas
  2. Punxar la barretina en paper de xarol
  3. Enganxar les llenties al plat
  4. Enganxar el tió i el plat de llenties a la cartolina blava
  5. Col·locar les estrelles a la cartolina
  6. Enganxar la manteta al tió
  7. Les mestres han retallat el plat de llenties i el tió. El bastonet i el caramel era una sorpresa, el tió de la tapa ha cagat un caramel!!
  8. Escriure el nom amb retolador platejat (en aquesta ocasió ho han fet les mestres)
Hem pensat afegir el caramel a sota la manta i el bastó per fer cagar el tió com element sorpresa per continuar amb la màgia i l'il·lusió dels petits, i perquè tinguin una tapa interactiva amb la que vulguin jugar.
 P4

Materials que hem utilitzat:

  1. Cartolina negra
  2. Abet fet de paper
  3. Retalls de cartolina marró
  4. Plastilina verd i vermella
  5. Retolador verd
  6. Paper blanc amb relleu (extret de mostrari d'empapelar parets)
  7. Pintura de dits blanca
  8. Retolador platejat
Realització:
  1. Retallar el pi
  2. Enganxar els papers blancs amb relleu a dalt
  3. Fer boletes de plastilina verds i vermelles i enganxar-les a la meitat de l'abet.
  4. Dibuixar una cenefa en la part d'abaix de l'abet
  5. Enganxar retalls de cartolina marró al tronc
  6. Enganxar el pi acabat a la cartolina
  7. Fer ditades amb pintura de color blanc representatn la neu
  8. Escriure el nostre nom amb retolador platejat

P5 

Materials que hem utilitzat:

  1. Cartolina negra
  2. Paper de regal daurat
  3. Paper de regal platejat
  4. Roba vermella enconxada
  5. Purpurina
  6. Pegament
  7. Retolador platejat
Realització:
  1. Punxar el contorn de les tres corones dels reis a la cartolina negra
  2. Enganxar per darrera de la cartolina els papers i la roba
  3. Amb una mica de pegament, tirar purpurina al mig de la corona del rei negre
  4. Escriure el nostre nom i primer cognom amb retolador platejat

16 dic. 2013

Els contes

Ulls de mussol, orelles d'elefant i boca de mosquit...


Aquestes paraules adquireixen un significat especial per els infants, és el moment quan molts de nosaltres comencem a explicar un conte... i ells ho saben... Es preparen per aquest moment màgic de manera relaxada i atenta.

Crec que els contes han d'ocupar un lloc privilegiat, a diari, en la vida dels infants.

M'agrada moltíssim explicar contes als petits. Els contes fan que es desenvolupin llaços d'afecte amb els nens i nenes, a ells els ajuda a identificar les seves emocions i les dels altres, a gestionar-les, a desenvolupar la creativitat, la memòria, la fantasia... 

Els contes són una eina meravellosa que permet estimular el llenguatge oral, el gust per la lectura i ens ajuden a transmetre valors. Els infants, a través dels contes, disposen d'un medi adient per interpretar el món que els envolta.


A l'hora d'explicar un conte, hem de tenir en compte algunes pautes:

- Començar amb un element introductori, com ara la frase que dona el pas a aquesta entrada.
- Realitzar l'activitat en un ambient còmode i distès. Va molt bé seure als infants en rotllana, i si tenim un espai per dedicar a la lectura de contes, recollit, amb coixins, ben ambientat... encara millor.


- Presentar el conte, el títol, l'autor i l'il·lustrador si ho trobem convenient.
- Começar la història amb una frase introductoria, del tipus: "HI havia una vegada...", "En un pais molt llunyà..."
- Fer la narració de manera que es capti l'atenció dels infants, amb entonacions diferents, jugant amb la veu, fent pauses, gesticulant, dient onomatopeies, fent-los participar repetint frases, sons, cançons... 
- Si es pot disposar d'elements per recolçar la història, fer-los servir: contes amb il·lustracions, titelles, murals, ombres, disfresses...
- Si el suport és un llibre, facilitar que tots els nens i nenes vegin les il·lustracions.
- Estar atent a les seves reaccions, possar emoció al que fem. Mantenir el contacte visual.
- Acabar el conte amb un altre element, una frase que acabin reconeixent, com ara: "i conte contat, conte acabat", "i vet aquí un gos, i vet aquí un gat, aquest conte ja s'ha acabat" o " i vet aquí una gat, i vet aquí un gos, aquest conte ja s'ha fos".
- Al finalitzar, deixar que els nens i nenes s'expressin, facin preguntes. Parlar una estoneta del conte els ajuda molt.
- Podem optar per explicar un conte per gaudir del moment o, per, a partir del relat, realitzar activitats de comprensió i expressió oral. Les primeres vegades seria convenient disfrutar del conte. Als petits els agrada que els expliquin els contes una i altra vegada. 
- Quan ja coneguin un conte, es poden començar a realitzar activitats relacionades, com ara d'expressió plàstica, d'ampliació de vocabulari, de memòria, de dramatització o musicals i sensorials. 

- També és interessant explicar-lis diferents versions d'un mateix conte.


Una manera divertida, quan els infants ja tenen un coneixement de certs relats, és presentar versions de "contes a l'inrevès". Resulta interessant i divertit veure les seves reaccions, com ho assimilen, el seu sentit de l'humor...

En aquest sentit us recomano visitar aquest enllaç: Cuentos al revés

Altres versions de contes que poden resultar divertides són: 

Bufant i Bufant, de Vivian French. És l'alter ego de la versió de Els tres porquets. Es pot trobar en el volum 3 de la col·lecció EM VOLS LLEGIR UN CONTE


De l'editorial BAULA, a la col·lecció de Contes desexplicats, podem trobar: En Patufot, La cabreta i els set llops, La Rateta que llegia a l'escaleta i La Caputxeta forçuda.


- Des de l'escola es poden muntar activitats relacionades amb els contes per animar a la lectura. Algunes propostes serien:
  • El conte viatger. La mestra presenta un seguit de contes. Una vegada a la setmana un nen o nena de la classe escull un conte i se l'emporta a casa. Prepara un suport, ajudat per la família i, a la setmana següent, a l'hora de la biblioteca, explica el seu conte a la resta de companys.
  • Un conte cap a casa. Una vegada a la setmana, preferiblement el divendres, cada nen i nena s'emporta un conte de l'escola a casa. La mestra disposarà d'una graella per fer el seguiment de contes que s'emporta cada nen. L'han de retornar dilluns. D'aquesta manera es dona l'oportunitat a tots els infants de llegir diferents contes, alguns explicats a l'escola, en companyia dels seus pares.
  • Taller de contes. Es pot fer intercicles. S'escull un conte i cada classe realitzarà amb una tècnica plàstica diferent, una part o full d'aquell conte. Es pot realitzar en format gran. Quan es tingui acabat, es plastifica i es presenta i llegeix a tots els infants. Aquest conte formarà part del material de la biblioteca d'aula o de l'escola.
  • Sóc un cuentista. Es tracta d'inventar un conte. Es pot fer de manera individual, per parelles, per taules, amb tota la classe. Es pot fer a partir d'una temàtica, d'unes targetes amb dibuixos, d'unes paraules clau (personatges, objectes, llocs...) donats per la mestra o inventats pels mateixos alumnes. Una vegada es tingui, ells mateixos el poden editar, escriure i fer il·lustracions. La mestra ajudarà enquadernant-lo i arxivant-lo. Una vegada acabat és bonic que el puguin explicar a altres nens i nenes.
  • Un disbarat de conte. I, seguint amb l'idea de contes alternatius, es pot demanar als infants que, amb els mateixos personatges d'un conte conegut, inventin un altre. Es pot fer per taules i després comparar les diferents versions que hagin sorgit d'un mateix conte; o que cada grup d'alumnes d'una taula expliqui una versió d'un conte diferent. 
  • Barreja de contes. Inventar un conte a partir de personatges de diferents contes. Aquesta idea els resulta especialment divertida. Requereix un coneixement previ dels contes treballats perquè sigui significatiu.
  • Bibliopati. Durant l'hora d'esbarjo, dedicar un espai, dins de la biblioteca de l'escola, per tal que els nens i nenes que vulguin, puguin anar a llegir un conte de manera lliure. Es poden preparar targetes personalitzades, o fulls d'asistència, amb el nom dels alumnes, on consti les lectures que han anat agafant. Ha de ser decisió del propi nen anar-hi a aquesta activitat. També s'ha de controlar que l'estona i el gust per la lectura ho conjuminin amb estones de jugar al pati. és convenient també limitar l'asistència a un nombre d'alumnes i fer rotacions per donar l'oportunitat d'anar-hi a tot el que vulgui. No cal dir que hi haurà mínim un/a professor/a, per conduir l'activitat.
I, dit això, què tal si els demanem als reis un conte per aquest Nadal? És un regal que de ben segur els agradarà i pot perdurar en el temps.

13 dic. 2013

Recursos TIC al Nadal

ARA VÉ NADAL...!

Arriba el Nadal i a l'escola estem molt emocionats! Preparem poemes, cantem cançons, muntem un pessebre, guarnim abets, expliquem contes, rebem al tió que ha vingut de la muntanya, preparem detallets per les famílies, felicitacions... Són uns dies, abans de les vacances, plens de sorpreses i emocions.

Una bona manera d'ampliar les activitats nadalanques que fem, mitjançant l'utilització de les TIC, són aquestes propostes que hem trobat. Mireu! Mireu!

Muntem un pessebre: requereix cert domini del ratolí per arrossegar les figures i col·locar-les al seu lloc. Pot ser una activitat d'ampliació després d'haver muntat el pessebre a l'escola (tenim un de ben gran al passadís d'entrada, i un altre, de més petit, al passadís d'Infantil). 

Per anar-hi a les activitats TIC feu clic damunt de les imatges.

Muntem un pessebre


Guarnim un arbre de Nadal: com l'activitat anterior, es precisa cert control del ratolí per arrosegar els elements per guarnir l'arbre. També es treballa l'atenció, la mida i la forma dels objectes, ja que han de col·locar-los al lloc corresponent, si no és així... oh, oh, oh, cauen de l'arbre.

Guarnim l'arbre de Nadal


Un altre més senzill és aquest Abet de Nadal per a muntar, que podeu trobar al blog Dibujos para pintar. També consisteix en anar guarnint l'abet, però de manera més lliure, poden col·locar els objectes com vulguin. Té una sorpresa afegida, ja que disposa de llums i al final es poden encendre.

Abet de Nadal per a muntar

I què tal si decorem una galeta de gingebre? A una pàgina de jocs podeu trobar aquesta activitat tant adient per aquestes dates. Els petits poden decorar la seva galeta amb ulls, nas, boca, botons, caramels, posar-hi roba, brillantina... Serà entretingut i divertit - més encara si després tenen d'aquestes galetes de veritat i les poden tastar-, també si tenen l'oportunitat de fer-les i decorar-les.


Decora la teva galeta 


I per últim, i una mica més difícil, aquesta activitat de El Nadal, on han de relacionar els objectes que hi ha al dibuix amb els que tenim a sota de la imatge.

El Nadal - Relaciona els objectes

Espero que us agradin i us puguin servir per aquests dies.

8 dic. 2013

Enric Larreula


I no podia ser d'altra manera... un poema dedicat al camell d'un autor que, com la Gloria Fuertes, m'agrada infinit. 

És aquest tipus de poesia, amb sentit de l'humor i ben feta, la que aconsegueix que ens estimem llegir i que ens enganxem a un llibre. Recomanable per els petits i els no tant petits és l'Animalari escrit per Enric Larreula, de l'editorial Cruïlla (col·lecció El Vaixell de Vapor) d'on he extret el següent poema:
 
EL CAMELL

Era un camell seriós,
completament amargat
pel seu perfil sinuós,
no d'un gep, sinó de dos,
amb què venia dotat.

Fins que un camell molt més vell,
i sense llana al clatell,
li va dir:"No en passis pena.
Fes com jo, que tot això, 
tant si és bo com si no és bo,
m'ho tiro tot a l'esquena".

ENRIC LARREULA

Gloria Fuertes

CÓMO SE HACE UN CAMELLO

Con dos sillas de cuatro patas
y seis cojines de cuatro colores
puedes hacer el camello de tus amores.

Se atan las patas de una silla
con las patas de la otra, 
encima de todo ello
se pone una manta rota.

Y ya está hecho el camello
que se llama Rostrobello.
¡Ah! Y ponedlo en condiciones
para evitar los chichones.

GLORIA FUERTES