SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

20 mar. 2014

Abecedari fonològic

ABECEDARI FONOLÒGIC

A infantil estan aprenent a llegir i a escriure! I quan els nens i nenes comencen a aprendre a llegir i a escriure és molt important que adquireixen un coneixement adequat de la pronunciació de les lletres. Aquesta pronunciació adequada de lletres anirà seguida d'una pronunciació adequada de paraules i, més endavant, de frases. Quan ensenyem a llegir i a escriure volem afavorir:
  • La expressió
  • La comprensió
  • La mecànica: el conjunt de correspondències entre la tira fònica (allò que es pronuncia i es sent) i la tira gràfica (allò que s'escriu).
Sempre a partir de la motivació, intentant que els infants sentin la necessitat d'aprendre, els agradi fer nous descobriments i gaudeixin descobrint lletres, sons, paraules, tot relacionant-les amb el seu entorn i la seva realitat.

A l'escola que estic actualment es treballa la lectoescriptura des d'Infantil de diverses maneres: amb el treball del nom, amb el vocabulari del diferents centres d'interès, amb els contes, amb els projectes, fent exercicis d'estimulació a la parla... També utilitzem els bits, en aquest cas de l'abecedari. En aquest moment estan relacionant les lletres de l'abecedari amb les inicials dels seus noms. Per facilitar aquesta tasca hem crat un abecedari on hi ha la foto de cada nen on correspondria la seva inicial (la hem afegit al llibre de lectura que s'emporten a casa). També es pot utilitzar un abecedari fonològic, que en aquest cas vull compartir amb vosaltres.


























Algunes consideraciosn sobre l'abecedari català: té 28 lletres, inclou la ç (c trencada). Algunes característiques del català: conté la lletra l·l (ela geminada) considerada un dígraf (so compost de dues lletres); la y s'utilitza solament en el dígraf ny (que correspondria a la ñ del castellà); inclou la s sorda (té quatre possibles grafies /s/ss/ç/c/) i la s sonora (amb dues possibles grafies /s/z/).

L'aprenentatge de l'escriptura no pot fer-se si no és a base d'una presa de consciència fonològica en primer lloc.
BORELL MAISONNY, S. Langatge oral et écrit. París: Delachaux et Nistlé, 1962

4 comentarios:

  1. M'agrada, vos copiaré la idea però amb paraules de gastronomia, ja que enguany és el projecte de centre on treball. Gràcies.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. De res. Fer l'abecedari per temàtiques que es treballen és molt bona idea. recordo haver fet d'animals i de flors. Espero que us quedi molt maquet.

      Eliminar
  2. M'agrada molt !!!!! Es pot descarregar ????
    Gràcies
    Diego

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Diego!! Crec que no es pot descarregar perquè l'he carregat com a imatge. Una opció és agafar la imatge i ampliarla en un DINA4. Espero que sigui una solució.

      Eliminar