SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

29 abr. 2014

Taller jocs tradicionals

JOCS  POPULARS

Per què realitzar activitats relacionades amb el joc? Potser encara algú pensa que quan els nens jugan no estan aprenent i és tot el contrari, el joc és la forma natural dels esquemes de coneixement que tenen els infants, ajuda a fer evolucionar el desenvolupament cognitiu i està vinculat a la creativitat, al desenvolupament social, simbòlic i reglat. 

El joc, sens dubte, juga un paper molt important en la evolució de les persones des de l'infantesa i en la seva manera d'aprenedre. Què millor manera d'aprendre què jugant?



El plantejament  dels tallers relacionats amb els jocs tradicionals que hem fet a l'escola, a més a més, implica recuperar i transmetre part de la nostra cultura i mostrar als infants uns jocs que potser d'altra manera es perdrien.

Alguns dels objectius que treballem son:
  •  Desenvolupar consciència d'una cultura lúdica pròpia.
  • Conscienciar d'altres mitjans per jugar.
  • Recuperar jocs que s'estan perdent.
  • Acceptar normes, regles i el paper assignat a cada joc.
  • Gaudir dels jocs populars com altra manera d'ocupar l'oci.
Com que aquesta proposta s'ha portat a terme mitjançant els Tallers Intercicles que hem fet a l'escola, hem escollit i dividit els jocs per trimestres. 

Cada sessió és d'una hora aproximadament, sense contar el temps de distribuir i entregar els alumnes a les diferents classes. A cada sessió es realitzen de tres a quatre jocs.

La elecció dels jocs la hem fet tenint en compte que els nens i nenes que teniem són de P3, P4 i P5, pensant que s'adequïn a tots. En alguns casos hem fet adaptacions. No tots els jocs escollits s'han portat a terme per falta de temps.

Aquí teniu algunes propostes

 
En alguns jocs, com el de les estàtues, ens hem trobat que algun grup necessitava moviment i, quan posàven la estàtua en marxa, resulta que aquesta sortia correns. Els he deixat fer de manera lliure; l'adaptació ha consistit en dir al venedor que havia d'atrapar la estàtua i, si tot sol no podia, doncs l'ajudava el comprador. També han sorgit coses, com ara que havien estàtues espatllades, que no funcionaven i no es movien (potser per timidesa). El que hem improvisat en aquest cas és que havíem de mirar-la i arreglar-la en el moment, tot fent veure que li tocàvem algun mecanisme a l'esquena. Els nens m'han seguit el joc i ... mira per on! les estàtues han acabat funcionant totes, tot i que, de tant en tant, feien veure que s'espatllaven. S'ho han passat d'allò més bé!!

La cantarella del joc dels cavallers la hem fet una mica diferent. com que hem trobat diferents versions, hem escollit la que ens ha semblat més entenedora pels petits:

Som, som, som,
els cavallers, llers, llers.
I el que no digui res
no te dret a carmanyola.
I el que no digui res,
no té dret a alçar el porró.
Atenció! Atenció!
La mà dreta entra en acció

A l'avaluació contemplem diferents ítems, com ara:
  • Coneix els diferents jocs treballats (es pot especificar cada joc per ser més precís)
  • Aplica les regles del joc correctament
  • Accepta el seu paper i el dels companys
  • Participa de forma activa
  • Gaudeix dels jocs proposats


No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada