SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

20 feb. 2014

Reciclatge a l'escola

RECICLEM A L'ESCOLA

A l'escola estem ensenyant als petits com es fa la recollida selectiva. Ha vingut una mascota a classe, el ratolí Serafí, i ens ha explicat com s'havia de fer. Es quedarà amb nosaltres tot el curs per veure què tal ho fem i, si en tenim dubtes, ens pot ajudar. 


Com que la millor manera d'aprendre és fent-ho, ens ha portat tres papereres: 
  • marró (per les restes orgàniques), 
  • blava (per els papers i cartró), 
  • groga (per els envasos de plàstic i tetra briks). 

I per comprovar-ho podem portar una bossa gran plena de brossa i fer una clasificació a les papereres.I ara, cada dia, quan esmorzem i fem activitats, separarem la brosa com uns campions.

Per ajudar-nos a l'hora d'informàtica, tenim uns jocs web que posaran a prova quant sabem de recollida selectiva i ens farà millorar molt i molt. Feu click damunt de la imatge. 
Espero que us agradi!

Els petits revolucionaris

Ens animem a reciclar al'escola? I a casa?

TALLERS

TALLERS INTERCICLES A EDUCACIÓ INFANTIL

 - Els tallers intercicles és un sistema d'agrupaments flexibles, on interactuen entre si alumnes de diferent nivell. El que us presentaré en aquest cas, d'Educació Infantil, és una proposta molt semblant al que estem portant a terme a l'escola aquest curs.


Per què treballar amb tallers?
- Treballar per tallers es considera un projecte educatiu que pretén rebaixar  la càrrega academicista del currículum. Ajuda a individualitzar els aprenentatges, a millorar i ampliar les relacions de l'alumnat de diferents cursos i nivells, a potenciar la visió positiva dels alumnes vers l'escola i a aconseguir objectius bàsics utilitzant metodologies alternatives a les ordinàries.

Hem de tenir en compte que realitzar els tallers de manera adient presuposa un esforç afegit de l'organització del Centre; també per els mestres que han de preparar, programar portar a terme i avaluar cadascuna de les activitats. Per tal que aquestes es puguin realitzar de manera òptima s'han de donar certes condicions:
  • Organització de grups flexibles, amb un número d'alumnes reduït.
  • Espais i materials necessaris (en una escola com la que estic es treballa molt el reciclatge i els materials, amb creativitat i sabent utilitzar els recursos disponibles, no han de suposar cap despesa extraordinària).
  • Disponibilitat dels docents per adaptar-se a les necessitats globals de l'escola.
  • Una bona coordinació entre els mestres implicats.
  • Impartir els tallers més fàcils de dominar per a cada professional (propers als seus interessos i possibilitats de realització).
  • I ganes, moltes ganes de fer-los.
S'entén que, amb les condicions adequades, aquest sistema de treball amb agrupacions flexibles és positiu i s'ha de mantenir en el temps.

A l'escola, els tallers intercicles els realitzem al llarg de tot el curs, els dilluns a la tarde. Els alumnes de P3 s'incorporen el segon trimestre (els deixem el primer trimestre per adaptar-se a l'escola). Les sessions són d'una hora aproximadament, tenint en compte el temps que precisem oer organitzar, repartir i tornar els alumnes als diferents tallers.

L'organització en aquest sentit és molt important. Cada taller està representat amb un color. Ho fem amb colors en lloc d'imatges perquè així es poden anar canviant els tallers aprofitant les targetes. Us presento una proposta posible.

PRIMER TRIMESTRE

Groc: Jocs tradicionals
Taronja: Teatre
Verd: Reciclatge
Blau: Mesura
Vermell: Ball rodó

SEGON TRIMESTRE

Groc: Jocs tradicionals
Taronja: Anglès
Verd: Hort
Blau: Les monedes
Vermell: Danses

TERCER TRIMESTRE
Groc: Jocs tradicionals
Taronja: Titelles
Verd: Cuina
Blau: Experiments
Vermell: Instruments musicals

Si bé els taller són productius (elaborar alguna cosa), entenem que es pot ser creatiu en aquest sentit: els de dansa s'emporten aprés un ball i poden fer un vestit típic, emportar-se el dibuix amb els pasos d'una dansa i/o la música del ball...; en el d'anglès poden fer carbasses buides per halloween i d'altres objectes d'el tema treballat, alhora que es treballa l'idioma (immersió llingüística); als jocs matemàtics poden elaborar jocs (tres en ratlla, monedes per jugar i aprendre...); al taller de l'hort poden fer etiquetes identificatives de les plantes i portar-se un all a casa, una arrel de menta per plantar amb el seu cartell...;al dels jocs es poden emportar la lletra i normes dels jocs... és a dir, la producció no sempre és una manufactura.

Hem fet una targeta identificativa per a cada nen. Aquesta targeta la porten penjada al coll. Per la part de davant tenen escrit el seu nom i uns cercles de colors -que representen cada taller-, amb un número a sota - que especifica a quin taller aniran cada setmana; és a dir, cercle de color groc amb un número 1, aniran al taller de jocs la setmana 1, cercle de color verd amb el número 2 a sota, aniran al taller de l'hort la segona setmana, i així successivament. Per la part de darrere hi ha escrita la classe a la que pertany l'alumne (enganxada per poder-la canviar en anys següents). Com que una imatge val més que mil paraules...


Les mestres ens fem unes graelles amb els tallers i els nens que aniran per alleugerar el moment d'organitzar-los i entregar-los. Aquí en teniu un possible model de graella.


Els especialistes van a buscar als més petits a l'aula ajudats de la TEI i, en acabar, els recullen dels seus tallers i els acompanyen a la seva aula. Al començament sembla una mica complicat, però quan els nens i nenes ja estan situats i saben què s'ha de fer resulta més senzill la sortida i el retorn a la pròpia classe.  

És molt important haver explicat als nostres alumnes l'organització dels tallers i el significat de la targeta que porten al coll, així com a on els toca anar. Quan tornen a la seva aula han de entregar la seva targeta a la mestra, que la guardarà per el pròxim dia. 

16 feb. 2014

Experiments

WEBS D'INTERÈS

http://www.experimentoscaseros.info/
He trobat una pàgina web que ens proporciona informació molt pràctica, sempre acompanyada d'un vídeo, d'experiments senzills i divertits. Dins del ventall de propostes que ens fan, en tenim de més adients per els petits, com els que ara us presentaré. 

Espero que us agradi, pot ser un bon recurs a l'hora de treballar ciències i l'experimentació amb els infants. 
  
Us porto dos exemples d'experiments per fer amb els més petits. A veure què us sembla.

El globus que s'umfla sol 


Explosió de colors amb llet i sabó


El ninot de neu

AIXÒ ÉS NEU? TOQUEU! TOQUEU!

Recordeu el mural que vam fer per Nadal? Aquell de les ovelles... doncs aprofitant el fons i el treball del conte de El Ninot de Neu, ara hem fet el nostre mural d'hivern amb ninots de neu. Molt fàcil i divertit. 

Cada nena i cada nen ha fet el seu. L'han col·locat els ulls, el nas, la boca (amb gomets), un barret (paper de regal reciclat), una bufanda (trocets de tela) i tres botonets (amb gomets, però també quedarien molt maquets amb botonets petits de debò).

Una activitat relacionada seria jugar amb farina com si fos neu. Podem posar safates fosques o paper continu de color fosc on espolsarem farina amb un colador, com si estigués nevant. Primer de tot els deixem experimentar lliurement: tocar, olorar, tastar, enfonsar la mà... Rasca o és fina la farina?

  • A continuació els oferim estris variat per experimentar amb la farina: pots, embuts, culleres, tubs... També poden fer muntanyes i amagar objectes.
  • Dibuixar amb el dit. Podem animar als nens i nenes a dibuxar amb la farina: camins, cercles, estampar la mà, lletres números, quadrats... Els dits són com un llapis! Què divertit! Ho esborrem amb la maneta i tornem a començar?
  • Un dibuix permanent. Fem un dibuix (pot ser el ninot de neu) o la inicial del nostre nom, el nom sencer... i els nens el ressegueixen amb una barra de pegament. Tirem farina al damunt i ho espolsem. Ara ja no es pot esborrar!
I per últim, com fer neu artificial? Amb bolquers es pot! Només necessitem bolquers, aigua i un recipient. Us recomano aquest web: Experimentos caseros. Fixeu-vos bé!



Blogs especials

PREMIS

La Magda, des del seu genial blog Els Petits Infants, i la Lluna, des d'Un polsim de sal, ens envien aquest regalet, que agraïm de tot cor i comparteixo amb tots vosaltres.




Aquest premi és un reconeixement entre blocaires amb la finalitat d'aconseguir més difusió i fer més visibles els diferents blogs. Una iniciativa que, personalment, trobo genial.

Si el teu blog ha rebut aquest reconeixement i tens ganes de compartir-lo amb altres blogs cal:
  • Agrair al blog que te l'ha concedit i fer-te seguidor.
  • Donar el premi a 11 blogs que acaben de començar o tenen menys de 200 seguidors.
  • Informar dels premis a cadascun dels blogs.
  • Visitar els blogs que han estat premiats junt amb el teu.
 Els blogs als qual concedeixo aquest premi són:
  1. Baules de color
  2. Calaixet de recursos 
  3. Compartint mirades 
  4. Construïm els primers racons al blog! 
  5. DIARI D'UNA MESTRA D'INFANTIL 
  6. DIRIGIENDO MANITAS
  7. ENCENENT la IMAGINACIÓ
  8. Fent i desfent 
  9. La clase encantada  
  10. Nosaltres també som artistes 
  11.  PLASTIQUEM
 Espero que us agradin aquets blogs, a mi m'agraden molt i us animo a visitar-los.

9 feb. 2014

Escola verda

ESMORZAR SALUDABLE

Una bona manera de treballar els hàbits saludables a l'escola és aprofitar el moment de l'esmorzar. La proposta que us presento va adreçada als alumnes i, de manera indirecta, a les seves famílies. Es tracta de sensibilitzar per aconseguir uns hàbits alimentaris saludables i respectuosos amb el mediambient.

L'activitat pot formar part del Projecte Educatiu de Centre, realitzar-la al llarg del curs i requereix la participació, coordinació i corresponsabilitat de les famílies i de l'escola.

Objectius principals del projecte:
  
  • Promoure un model d'alimentació basat en hàbits saludables a partir d'una dieta equilibrada.
  • Fomentar la creació d'hàbits saludables a l'hora d'esmorzar.

http://inforadiocalella.blogspot.com.es/2010/11/jornades-dalimentacio-saludable.html

  • Afavorir el consum de fruita.
  • Valorar el medi natural que ens envolta, respectar-lo i preservar-lo.
  • Gestionar adequadament els residus a partir del reciclatge.

http://www.arc-cat.net/ca/publicacions/exe/reciclatge/index.html



ORGANITZACIÓ I ACTUACIONS


El primer pas seria posar nom al projecte. Podem demanar propostes a les famílies, als nens i nenes, fer votacions...

A continuació es faria una campanya de sensibilització per el professorat, les famílies i l'alumnat.

Una vegada posat en marxa el projecte es pot engrescar als alumnes per preparar cartells per les aules.

Podem fer diverses activitats relacionades: racons de fruits de temporada, tallers de cuina, exposició de llibres i revistes de cuina, tallers dels sentits (tacte, olfacte i gust), plantar fruiters i d'altres aliments (aprofitar el treball de l'hort si n'hi ha a l'escola), sortida al mercat, xerrades, jocs i contes per la recollida selectiva...

A l'hora de portar l'esmorzar a l'escola demanar que s'utilitzi una carmanyola, res de paper d'alumini. Hi ha escoles que tenen, igual que el xandall, un diseny de carmanyola pels alumnes (ha de ser voluntària la compra d'aquestes carmanyoles).

Es pot facilitar als nens i nenes full on enganxin i/o escriguin quins aliments mengen cada dia a l'hora d'esmorzar. Al final de cada setmana podem comprovar entre tots si s'han aconseguit els objectius proposats. Seria un exercici individual i de posada en comú amb tot el grup.


http://www.recercaenaccio.cat/basic/com-esmorzar-saludablement/
Treballar d'aquesta manera afavorirà que els infants siguin capaços d'adquirir un compromís personal, un sentit crític i la capacitat d'autoavaluar uns hàbits.

2 feb. 2014

Poesia

AI, QUIN FRED QUE FA!

(Josep Maria Carner)

Il·lustració de Carola Martínez 
 
Ai, quin fred que fa!
Tinc les cames enrampades,
tinc les mans encarcarades, 
tinc el nas fet un glaç... 
Si això dura no sé pas...

Ai quin fred que fa!
Jo no el puc pas aguantar.

Constel·lacions - Números

CONSTEL·LACIONS

NÚMEROS

El número no és l'únic mitjà que tenim per retenir quantitats a la memòria. També es poden representar quantitats per mitjà de coleccions de mostra. El principi bàsic és la correspondència número-quantitat-grafia.

Un altre procès que sovint fem servir són les coleccions de mostra de dits en l'ennumeració. Els dits permeten controlar la quantitat a partir de sensacions corporals, proporcionen informació visual cinestètica i tàctil. Per exemple, quan el donem un full de grafisme, sempre va bé que primer reseguixen amb el dit, o proporcionar als infants safates amb diferents materials (farina, sal, sorra de la platja,etc.) on puguin escriure lletres, números, dibuixar... 


Per tal d'estimular l'aprenentatge dels continguts matemàtics i crear un ambient a l'aula que faciliti aquest aprenentatge als infants, podem fer servir coleccions de mostra (constel·lacions númeriques) com les que ara us presento (aquestes tenen els seus anys, podem fer altres models com més ens agradi). 

 


És un material que podem tenir a la vista dins de la classe. També el podem imprimir i plastificar en un format més petit per tal que els infants ho puguin manipular. Ens pot donar molt de joc en el procés d'ensenyament - aprenentatge de les matemàtiques a Educació Infantil. Sempre, no ho oblidem, acompanyat d'activitats manipulatives i experimentals.

Jocs de falda

JOCS DE FALDA

A l'hora del comiat, a la classe de P3, fem algunes activitats de tancament del dia, afavorint la recollida del grup i l'espera de les famílies que aviat vindran a recollir els nens i nenes: expliquem un conte, cantem una cançó, fem algun joc de falda (els agrada especialment)...

Comparteixo alguns d'aquests jocs, que sempre va bé tenir-ne d'aquests recursos. Són especialment gratificants en el període d'adaptació, una activitat que afavoreix l'acostament mestra- infants,infants-escola, partint d'una situació de joc on els petits es senten segurs








Els jocs es fan animant als infants a participar, i per torns, tot fen-lis saber que, tot i que no doni temps per fer-lo amb tothom, en algun moment els hi tocarà a ells, potser un altre dia, que no s'han de preocupar.