SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

29 abr. 2014

Taller jocs tradicionals

JOCS  POPULARS

Per què realitzar activitats relacionades amb el joc? Potser encara algú pensa que quan els nens jugan no estan aprenent i és tot el contrari, el joc és la forma natural dels esquemes de coneixement que tenen els infants, ajuda a fer evolucionar el desenvolupament cognitiu i està vinculat a la creativitat, al desenvolupament social, simbòlic i reglat. 

El joc, sens dubte, juga un paper molt important en la evolució de les persones des de l'infantesa i en la seva manera d'aprenedre. Què millor manera d'aprendre què jugant?



El plantejament  dels tallers relacionats amb els jocs tradicionals que hem fet a l'escola, a més a més, implica recuperar i transmetre part de la nostra cultura i mostrar als infants uns jocs que potser d'altra manera es perdrien.

Alguns dels objectius que treballem son:
  •  Desenvolupar consciència d'una cultura lúdica pròpia.
  • Conscienciar d'altres mitjans per jugar.
  • Recuperar jocs que s'estan perdent.
  • Acceptar normes, regles i el paper assignat a cada joc.
  • Gaudir dels jocs populars com altra manera d'ocupar l'oci.
Com que aquesta proposta s'ha portat a terme mitjançant els Tallers Intercicles que hem fet a l'escola, hem escollit i dividit els jocs per trimestres. 

Cada sessió és d'una hora aproximadament, sense contar el temps de distribuir i entregar els alumnes a les diferents classes. A cada sessió es realitzen de tres a quatre jocs.

La elecció dels jocs la hem fet tenint en compte que els nens i nenes que teniem són de P3, P4 i P5, pensant que s'adequïn a tots. En alguns casos hem fet adaptacions. No tots els jocs escollits s'han portat a terme per falta de temps.

Aquí teniu algunes propostes

 
En alguns jocs, com el de les estàtues, ens hem trobat que algun grup necessitava moviment i, quan posàven la estàtua en marxa, resulta que aquesta sortia correns. Els he deixat fer de manera lliure; l'adaptació ha consistit en dir al venedor que havia d'atrapar la estàtua i, si tot sol no podia, doncs l'ajudava el comprador. També han sorgit coses, com ara que havien estàtues espatllades, que no funcionaven i no es movien (potser per timidesa). El que hem improvisat en aquest cas és que havíem de mirar-la i arreglar-la en el moment, tot fent veure que li tocàvem algun mecanisme a l'esquena. Els nens m'han seguit el joc i ... mira per on! les estàtues han acabat funcionant totes, tot i que, de tant en tant, feien veure que s'espatllaven. S'ho han passat d'allò més bé!!

La cantarella del joc dels cavallers la hem fet una mica diferent. com que hem trobat diferents versions, hem escollit la que ens ha semblat més entenedora pels petits:

Som, som, som,
els cavallers, llers, llers.
I el que no digui res
no te dret a carmanyola.
I el que no digui res,
no té dret a alçar el porró.
Atenció! Atenció!
La mà dreta entra en acció

A l'avaluació contemplem diferents ítems, com ara:
  • Coneix els diferents jocs treballats (es pot especificar cada joc per ser més precís)
  • Aplica les regles del joc correctament
  • Accepta el seu paper i el dels companys
  • Participa de forma activa
  • Gaudeix dels jocs proposats


25 abr. 2014

Tapes d'àlbum amb fotos

 TAPES  D'ESTIU  AMB  FOTOS

He estat mirant propostes per fer tapes pel tercer trimestre, així, ben estiuenques. M'agraden especialment les propostes on, a cada tapa, és present d'alguna manera la foto de cada nen i de cada nena. Per acomiadar el curs queden molt bufones.

Si s'està fent un projecte de peixos, la tapa del tauró també quedaria maqueta (clar que s'han de fer les fotos als nens i nenes amb la boca ben oberta), la trobo molt divertida.


















 










 Nosaltres, per la nostra part, hem pensat una de ben maqueta amb aquesta idea. Aquí le teniu!!

A P - 3 Hem utilitzat:
Cartolina de color groc (que també podia haver estat de color de la sorra jijiji)
Roba de mostrari de diferents colors (per la tovallola)
Plantilla de nen i de nena estirats al sol
Pintura de dits rosa rebaixat (i d'altres colors segons la pell dels nens)
Fotografia de la cara dels nens i nenes de la classe
Plantilla de banyadors de nen i nena
Punxó
Bocinets de papers de colors (per fer collage i muntar el banyador)
Petxines
Pistola de silicona (per enganxar les petxines i la pilota)
Cartró de guardar les pomes (retallat per nosaltres) per fer les pilotes
Pintures de diferents colors i pinzells (pintar la pilota ha estat molt guiat)
Retoladors de diferents colors (per pintar els cabells, cadascú del seu color, i per escriure el seu nom)

Ha estat una tapa molt divertida i laboriosa, que hem fet en diferents sessions, fins que ha quedat acabada. Les petxines les han portat els infants i han escollit les que volia cadascú. Ha estat també un exercic de companyerisme i de compartir amb els que no havien portat, deixant que agafin entre les seves petxines i d'altres.






He de dir que no comptavem que el resultat final fos una mica de superguerrers. Els trovem divertidísims!

A P - 4 han utilitzat

Cartolina de color blau
Plantilles de medusa, estrella de mar i algues de fons marí
Pintura de color groc, vermell i verd
Model de submarinista (de l'Arenita, amiga del Bob Esponja)
Tisores
Colors de fusta
Fotografia dels nens i nenes de la classe
Petxines
Pistola de silicona (per enganxar les petxines)


Cada infant ha pintat el seu tratge submarí com ha volgut i ha col·locat els elements del fons marí al seu gust. La "mar" de maquets han quedat!!

22 abr. 2014

Manualitats per Sant Jordi

UN LLIBRE I UNA ROSA

Demà 23 d'abril celebrem Sant Jordi. A l'escola ja es respira festa i cultura. S'ha organitzat una paradeta de llibres per comprar, tal com es fa arreu de Catalunya i tots anirem a visitar-la. Serà divertit anar a mirar contes i llibres!!



Els infants han fet un detallet relacionat amb la festa per regalar a casa (segurament aquella rosa tan esperada). Mireu què hem fet nosaltres!!

Una rosa per regalar



I a plàstica, estampació d'un drac i d'una rosa



Una llegenda per explicar 



Aquest petit llibre que han fet els infants, l'hem pensat amb el vocabulari i les imatges bàsiques, per donar als nens i nenes l'oportunitat d'explicar-ho a les seves famílies i portar-se un record d'aquest dia. A cada full han deixat la seva imprompta de manera fàcil, com podeu veure a la presentació: una ditada, pintar un element del dibuix dels personatges principals, resseguir el vocabulari, confegir la paraula FI...

Altres activitats relacionades poden ser un treball de plàstica, una titella, un punt de llibre... Mireu quines idees més bones ens proporcionen aquests webs.
http://es.scribd.com/doc/88391948/Les-titelles-de-Sant-Jordi
http://es.scribd.com/doc/136199960/Punts-de-llibre-Sant-Jordi-2013-pdf



http://ca.xuxulanstrum.com/upload/dibuix/drac-jugar-i-jugar.pdf

Aquesta última proposta és especialment divertida. Ens deixen escollir el personatge que volem ser. Pels nens i nenes pot resultar engrescador. Tenim l'opció de colocar la foto al darrera i imprimir o, si ens volem complicar la vida una mica, imprimir, retallar el forat i la foto i enganxar-la pel darrera.
http://elmeu.santjordimataeldrac.com/

http://elmeu.santjordimataeldrac.com/

http://elmeu.santjordimataeldrac.com/

21 abr. 2014

Per la Pasqua, Mona

PER LA PASQUA, MONA

Quan vaig arribar a Catalunya i vaig sentir parlar de regalar la mona em va venir al cap, doncs això, una mena de mico que s'havia de regalar. És per aquesta raó que m'ha fet tanta gràcia aquesta il·lustració de la Mona (per cert, no sé qui és l'autor/a, si algú ho sap m'agradari molt afegir el seu nom a sota). 

Tot seguit, pels que, com jo en el seu moment, no sabeu ben bé què deu ser la Mona, us faig una breu explicació.
A Catalunya hi ha una cançoneta que diu així:
 

El dia de Pasqua es celebra aquesta festa amb molta il·lusió, especialment per els més petits. Els padrins regalen als seus fillols una Mona. 

Què és aquesta mona? És una pasta, pastís, que tradicionalment era com un rosco dolç amb ous durs. Es regalava als fillols fins que eren adolescents i la Mona portava tants ous com anys tenia el nen.


Com que els costums i les tradicions van canviant, ara gairebé no es regalen Mones amb ous. Més aviat els petits reben Mones de xocolata, de mantega o de crema, tota guarnida de plomes, pollets i alguna figura de xocolata al damunt.


A les escoles sempre es fa alguna cosa amb els alumnes. N'hi ha que fan una mona amb tot el grup i se la mengen al pati amb la resta de l'escola (o per cicles o nivells, segons l'organització de cada escola). N'hi ha que fan mones individuals que després els nens i nenes s'emporten cap a casa. A l'escola que estic actualment han fet una Mona per classe i se l'han menjat a la pista amb la resta de companys/es de l'escola. 

Alguns exemples bons i divertits de mones individuals fetes a les escoles són aquests (si cliqueu damunt de la foto veureu d'on provenen)

http://elsmicosdefaura.blogspot.com.es/2011_04_01_archive.html

http://ceipalmenara.blogspot.com.es/2011_04_01_archive.html

Gaudiu molt del vostre dia de Pasqua i de la vostra dolça Mona

Si voleu saber una mica més, feu clic AQUÍ MATEIX