SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

27 jun. 2014

Projecte L'aigua

L'AIGUA

L'aigua és un tresor. En aquesta època de l'any i amb la calor que tenim, ens agrada beure-la, mullar-nos, tocar-la... Un dia, de sobta, deixa de fer calor i plou molt i molt. Com és que cau aigua del cel si feia sol? D'on cau? Com és que l'aigua es troba allà dalt, als núvols? Bé, ja tenim als nens encuriosits i desitjant aprendre coses sobre l'aigua. També tenen altres interesos? És clar, per això votem democràticament què volem saber... I tot i que no queda reflectit al projecte que presento (va al calaix de propostes de millora) ha guanyat "L'aigua".

Primer de tot cal saber què és l'aigua. Escoltem les explicacions dels infants i podem escriure un llibre, són genials! Doncs bé, hem de ser més "científics" i buscar una definició adient.

En aquest projecte, després de les pases habituals: què sabem, què volem saber, escollir logo, notificació a les famílies, hem començat per treballar l'aigua a través dels sentits.
- Té color l'aigua? Lo millor és experimentar i averiguar la realitat. Parlem, discutim una mica i omplim uns gots d'aigua amb diferents elements. Desprès treiem conclusions que reflectim.
Lo més divertit?
Pintar amb aigua
Amb glaçons

http://somnisdecolors.blogspot.com.es/2014/06/pintar-amb-gel.html
 Amb bombolles de sabó...
(afegint a la barreja de les bombolles colorant, amb café, safrà...).

-  Té sabor l'aigua? Tastem-la amb els ulls tapats. Tastem diferents coses, tastem l'aigua amb sal i amb sucre...
I lo més divertit?
 Fer gelatina 
amb aigua i uns pols màgics, que, mira per on, 
li donen color, sabor i deixa d'estar líquida després de posar-la a la nevera.

- Té so l'aigua? Escoltem la pluja, escoltem un riu, el mar, una cascada...xapotegem a l'aigua. I si la deixem quieta, què pasa?
Lo més divertit? 
Fer música amb gots plens d'aigua amb diferents quantitats. 
Si ho voleu fer més espectacular, aqui teniu una idea genial (feu clic DAMUNT DE LA IMATGE).

http://www.playathomemomllc.com/2011/07/glow-sticks-thinking-outside-the-box/

- Toquem l'aigua a veure que pasa (tacte). Experimentem amb diferents estris; quant més tinguem millor (xeringues, embuts, coladors, pistoles d'aigua, molinets, culleres, esponges, pistoles d'aigua...). 







- L'aigua està sempre igual? A vegades, quan fa molt de fred, del cel cauen unes pedretes de gel...mmmm... hem d'esbrinar per què pasa. Fem glaçons amb aigua, col·locada en cubiteres al congelador. Bullim una gerra d'aigua al microones i, què surt? Hi ha la mateixa aigua? Què ha pasat?. Podem fer que plogui? Col·loquem l'aigua molt calenta en un recipient de vidre i al damunt un plat amb els glaçons, observem i raonem. Està resultant molt divertit saber coses de l'aigua!!
http://www.icanteachmychild.com/2011/06/making-it-rain/
Per saber què pasa amb l'aigua, que es troba al mar, als rius, als núvols... hem vist el conte El viatge d'una goteta d'aigua. Recomano aquest conte des de la zona Clic, ens explica de manera senzilla i entenedora el cicle de l'aigua. També trobem altres activitats relacionades i podem lligar el projecte a les activitats TIC.


Altres coses que hem fet?
- Mirem amb un termòmetre la temperatura de l'aigua. Què pasa quan està calenta? I quan està freda?  
- Veure què sura o què no a l'aigua. Comprovar amb una balança (preferiblement de braç) què pesa més i relacionar-ho.
- Fer dissolucions a l'aigua.
- Investigar com arriba l'aigua a casa nostra, per què la fem servir, quant és de necessària, com podem estalviar-la i tenir-ne cura... Aquí és interesant veure un dibuix inicial i un altre després de recollir informació, veure vídeos, etc.

https://www.youtube.com/watch?v=aile5MpeHt8

Si voleu saber més podeu veure tot el projecte clicant al damunt de la imatge
https://picasaweb.google.com/114297387933252566007/ProjecteLAigua
 Algunes aclaracions respecte al projecete:
  1. Tot i que he parlat de la definició de l'aigua al començament,  no està inclosa al projecte (altra coseta pel calaixet de propostes de millora).
  2. Al full de treball de "El cicle de l'aigua" no he inclòs l'acumulació, sempre es pot afegir aquesta part (calaix de propostes de millora, ja sabeu).

  3. Al final del projecte hi han algunes imatges de manualitats amb gotes d'aigua que em semblen maquetes. Trobo que d'aquesta manera, a més a més de la pintura amb bombolles i amb les barreges, podem treballar la plàstica a partir del projecte i fer la tapa i alguna cosa amb volum per emportar-se a casa. 
  4. També hi ha alguna làmina de grafisme que podem incloure al treball. 
  5. I, per què no? Alguna producció amb fang (vivenciant primer que és una barreja d'aigua amb terra), també seria maquet. Poden fer un got o una gerra per poder omplir d'aigua i així li donem un altra volta.
  6. Finalment, espero que us agradi el projecte de l'aigua i que us sigui d'utilitat. 
 Ah!! I no oblideu agafar el paraigües quan plou!!

22 jun. 2014

Gloria Fuertes

LA ESCUELA EN EL FONDO DEL MAR

Hay una escuela 
en el fondo del mar
allí los "bonitos" 
bajan a estudiar.
El que más escribe 
es el calamar
y el que menos sabe,
 no sabe la "A".
A dar la lección 
el pez espada va.
Lleva su puntero 
para señalar.
Con olas y barcas 
el norte del mar,
limita al este 
con playas sin par.
Pupitre de perlas, 
bancos de coral, 
encerado verde 
y tiza de sal.
Muchos pececitos 
ríen al sumar.
El buzo a los peces 
baja a asustar
con su cara blanca 
dentro de un cristal

13 jun. 2014

Pintar amb gel

AMB AQUESTA CALOR? 

PINTEM AMB GLAÇONS!!

Aquests dies, els últims del curs per els més petits, com que som molt eixerits i ho tenim tot gairebé enllestit, hem pensat fer activitats divertides amb les que podem aprendre moltes coses. Pensant, pensant... hem acordat fer jocs d'aigua, una sessió de bombolles de sabó i ... pintar amb glaçons!! 




Ha estat genial!! Primer els vam ensenyar l'aigua i els colors i ho vam barrejar en ampolles. A continuació els hem explicat el procés, l'aigua canvia els seu estat de líquid a sòlid al congelador. Algun nen anava dient: està molt fred!! Altre demanava: doname'l més calent... (santa inocència). Aquesta activitat, tot i ser d'expressió plàstica, té molt de descoberta de l'entorn, d'experimentació, de joc...

Hem utilitzat paper d'embalar i ho han anant fent per grups de quatre a sis nens i nenes. Com que el paper quedava molt mullat, entre dues mestres hem tret l'excés a una galleda i l'hem possat a assecar a fora al sol solet. 

Ho hem realitzat amb dos murals diferents; un ha estat exposat al vidre de l'aula i amb l'altre hem fet uns gelats per llepar-se els dits (però d'aquests gelats de mentida que no es poden menjar, ja sabeu.... ).



4 jun. 2014

Animació Biblioteca

LA PRINCESA OCELL

Mireu quina activitat tan maqueta i significativa per animar als infants a la lectura! L'ha ideat i muntat la Pilar Estadella, secretaria de l'Escola Isabel Besora, que és on estic aquest any. Ens sembla bonic compartir-la amb tots vosaltres, ja que, després de fer-la, las valoracions han estat molt positives. Els nens, en una estona d'aprenentatge, han xalat molt i molt.


Està pensada per fer-la amb mig grup classe però es pot adaptar i fer-la amb tot un grup. A nosaltres ens va anar fenomenal perquè quan tenim hora de Biblioteca realitzem desdoblament dels alumnes de la classe i es pot fer l'activitat amb una atenció més personalitzada. L'activitat ha fet tota l'escola, des de els més petits fins als més grans, amb una sessió informativa prèvia a tot el professorat, on s'ha explicat com s'havia de portar a terme.

És un recorregut per la Biblioteca, on s'han habilitat i decorat diferents zones per afavorir la motivació i la participació dels nens i les nenes. Els/les mestres tenim una guia per fer-la de la manera més precisa posible.

I què hem de fer? Es tracta d'ajudar a la princesa Celblau que una malvada bruixa ha convertit en ocell. La pobra princesa quedarà tancada a dins de la gàbia per sempre més si entre tots no hi posem remei.

Per aconseguir-ho haurem de superar diferents proves endinsant-nos pels contes populars. L'ordre dels contes i les proves que pasarem ho descobrireu de seguida. Feu clic a la següent imatge, quan arribeu a la presentació heu d'anar clicant per veure les diferents parts:

http://blocs.xtec.cat/infantilbesora/files/2014/06/LA-PRINCESA-OCELL.swf