SOMIEM JUNTS?

BENVINGUTS a aquest blog d'Infantil.

Aquí COMPARTIRE amb vosaltres experiències, projectes, recursos, dubtes, opinions... i tot allò que us interessi pel que fa a l'educació dels més petits.

Així doncs, espero que aquest espai sigui alguna cosa més que un lloc d'intercanvi, un espai d'IL·LUSIONS comunes.

12 oct. 2014

Sequencies temporals

Què ha passat primer? I a continuació? Com acaba la història?

Realitzar sequencies temporals amb els infants els ajuda a descobrir detalls que determinen que les coses que pasen tenen un ordre cronològic. La vivència ordenada, tant a l'escola com a la vida, proporciona una estabilitat física i emocional en els nens, d'aquí la importància que té treballar-les. 


A P3, quan els petits arriben a l'escola, la seva percepció del temps encara no la tenen ben assolida. Els ajudarà molt durant el període d'adaptació que els proporcionem unes imatges amb el seu horari, verbalitzant en cada moment què estem fent, perquè ho vagin entenent i seguint. Cada vegada que fem alguna activitat, anem afegint la imatge corresponent: entrada, rutines, data, passar llista, temps, esmorzar, pati... (les podem fer amb fotografies d'ells mateixos) Al final del primer trimestre els hi donem les imatges perquè facin una sequencia senzilla.

Quan treballem les sequencies temporals estem potenciant l'habilitat per a percebre la succesió de fets en el temps. També a que comprenguin que les situacions tenen un ordre, a desenvolupar la seva atenció i percepció visual, l'expressió oral i a estimular la seva intel·ligència.

És important, sobretot quan comencen a fer-les, explicar la succesió de fets, raonar-les. Si es poden vivenciar millor, com ara anar al lavabo, rentar-se les dents, umflar un globus, obrir un regal... 

L'activitat també demana un ordre: observem els dibuixos i pensem què ha pasat. Retallem les accions i les ordenem. Una vegada ordenades les enganxem.








Algunes sequencies tenen una única interpretació, com ara les del neixement d'un pollet, la evolució d'un cuc de seda fins a convertir-se en papallona, com creix una planta ... 












Altres tenen la que considerariem "lògica" i que els infants els hi poden donar la volta. Em va succeir un cas, amb una sequencia temporal on un nen anava en bicicleta, queia i la mare l'ajudava a aixecar-se. La interpretació d'un alumne va ser un altra (pot ser per la seva pròpia experiència) que la va muntar de la següent manera: la mama ajuda al nen a anar en bici, va sol i quan s'adona que la mare l'ha soltat cau. Bé, si el que ha fet l'infant està bé raonat jo li don la sequencia per bona. Tot i que  la majoria de sequencies temporals estan pensades per fer-les amb cert ordre a vegades, com en aquest cas, tenen altra possible interpretació. 

També hem de pensar en el grau de dificultat. Començarem a treballar amb sequencies de tres accions, quan les tinguin ben interioritzades les anirem ampliant a quatre, cinc, sis sequencies... 





Quan necessiteu alguna sequencia temporal, ja sabeu, Internet és tot un món (jo no sé com s'ho feien abans). A mi m'ajuden especialment Pinterest, Orientación Andújar, La casa infantil, zonaClic, Recursos para el aula.